Transportul public din Piteşti – cel mai scump din Europa de Est

4,656 views

ANALIZĂ Înfiinţată în 2008, Asociaţia CNCD – Girexim – Publitrans s-a dovedit a fi una păguboasă pentru piteşteni, tarifele sale la transportul public în comun fiind cu mult mai mari faţă de toate oraşele importante din ţară şi de capitalele est-europene. Spre comparaţie, un abonament lunar nenominalizat pe toate liniile la Piteşti costă 167 de lei, la Arad  – 80 de lei, la Cluj – 135 de lei, la Praga – 112 lei, la Budapesta – 136 de lei, iar la Varşovia – 151 de lei!

În vara lui 2008, atunci când în Piteşti s-a renunţat la transportul în comun pe maxi-taxi şi în municipiu au rămas doar autobuzele, mulţi piteşteni s-au bucurat. Prin eliminarea firmelor de maxi-taxi se punea capăt unei afaceri mari şi pline de nereguli, cu miliarde şi miliarde încasate la negru de patroni, dar şi de unii funcţionari din Primăria Piteşti.
În 2008, prin crearea Asociaţiei CNCD- Girexim- Publitrans nu puţini au fost cei care au crezut că în Piteşti vom avea un transport public civilizat şi cu preţuri bune pentru călători. Au fost doar speranţe deşarte, pentru că, până la urmă, şi această asociaţie s-a dovedit a fi o afacere cu multe „bube”. O afacere tolerată – ca multe altele – de către autorităţile locale din Piteşti.
Am realizat, în premieră, o analiză comparativă a tarifelor practicate la transportul public în comun în cele mai importante oraşe din ţară, precum şi în capitalele din Europa de Est. O analiză care dovedeşte, negru pe alb, că la Piteşti avem nu doar cel mai scump transport public din România, ci şi din Europa de Est!
Iar asta nu este singura problemă. În timp ce în multe dintre oraşele din ţară (ca să nu mai vorbim de Europa de Est) s-a trecut la cartele electronice, la Piteşti avem  capsatoare vechi şi bilete desuete, iar multe staţii de autobuz din oraşul nostru nu sunt protejate de vânt şi ploaie. Piteştiul este oraşul cu cel mai scump transport public din Europa de Est, în condiţiile în care municipalitatea s-a asociat cu două firme private, iar în celelalte oraşe din ţară şi Europa de Est transportul public în comun este deţinut în majoritate covârşitoare de către autorităţile locale. Un exemplu de ineficienţă crasă pe bani publici!

Profitul, principala ţintă a Asociaţiei CNCD – Girexim

Vă readucem mai întâi în atenţie neregulile majore depistate la Asociaţia CNCD- Girexim – Publitrans în ultimii ani. În 2010, Asociaţia a fost luată în colimator de către Direcţia Generală a Finanţelor Publice Argeş, care a găsit, în urma unui control amplu, mai multe nereguli. S-a descoperit că firmele oamenilor de afaceri Constantin Scarlat şi Gheorghe Văsîi au trişat, supraevaluându-şi aportul la asociere, dar şi că amortizarea autobuzelor BMC a fost scurtată pentru o perioadă mult prea scurtă, care să le permită intrarea pe profit cât mai repede.
În toamna lui 2008, trei consilieri locali – Ştefan Ciocănel, Mariean Neacşu şi Dorin Voicu – au luat decizia să verifice modul în care este gestionată Publitrans. După ce au întocmit un raport intern, aleşii locali au ajuns la concluzia că, la acest serviciu de transport public local patronat de magnaţii de la CNCD şi Girexim, domneşte o mare degringoladă: neînregistrarea costurilor reale la biletele de călătorie şi suplimentări nejustificate pentru carburanţi.
În cele ce urmează, veţi vedea o analiză comparativă a tarifelor pentru transportul public de la Piteşti faţă de capitalele din Europa de Est şi de oraşele importante din ţară.

Abonamentul lunar în Piteşti, mai scump decât la Praga, Varşovia ori Bratislava!

Pare şocant, dar este real: transportul în comun din Piteşti este mai scump decât în orice capitală est-europeană, iar asta în condiţiile unui oraş cu doar 186.000 de locuitori şi în care nu circulă decât autobuze.
Spre comparaţie, am analizat preţul unui abonament lunar nenominalizat pe toate liniile. La Piteşti, preţul este de 167 lei. La Varşovia, capitală cu 1,71 milioane de locuitori ce are tramvaie, autobuze şi metrou, abonamentul lunar pe toate liniile este de 156 de zloţi, adică 151 lei! La Budapesta (1,73 milioane locuitori), abonamentul lunar (autobuze, troleibuze, tramvaie şi metrou) este şi mai ieftin: 9.800 forinţi, adică 136 de lei. Compania care operează aici transportul în comun – BKV – este deţinută în întregime de Primăria din Budapesta.
Şi în capitala Bulgariei, Sofia (1,27 milioane locuitori), abonamentul lunar nenominalizat (autobuze, troleibuze şi tramvaie) costă doar 50 de leva, adică 111 lei, cu 56 de lei mai puţin decât la Piteşti. Şi în capitala Sloveniei, Ljubljana (270.000 de locuitori), abonamentul lunar este mai ieftin ca la Piteşti, costând doar 34 de euro, adică 148 de lei.
Situaţie similară şi la Bratislava (431.000 de locuitori), acolo unde un abonament pe o lună (tramvaie, troleibuze şi autobuze) este 25 de euro, adică doar 108 lei. Şi aici Primăria deţine 100% compania de transport în comun – Dopravný Podnik Bratislava.
Şi Praga (1,3 milioane locuitori), capitala Cehiei, unul dintre cele mai frumoase şi cochete oraşe din Europa, face praf Piteştiul la preţul unui abonament pe o lună: doar 670 de coroane, adică 112 lei şi asta în condiţiile în care, cu un abonament lunar, poţi merge cu metroul, autobuzul, tramvaiul şi funicularul. Şi Kievul (2,6 milioane locuitori) are preţuri foarte bune, un abonament lunar pe metrou, autobuz, tramvai şi troleibuz costând doar 230 hrvna, adică 97,4 lei.
Cea mai ieftină capitală est-europeană la transportul public în comun este Belgradul (1,15 milioane locuitori). Aici, un abonament nenominalizat lunar pe autobuze, troleibuze, tramvaie şi trenuri costă 21 de euro, adică doar 91,4 lei, faţă de 167 la Piteşti.

La Piteşti, abonamentul lunar este 135 de lei, la Constanţa – doar 110 lei

Şi în comparaţie cu tarifele la transportul în comun practicate în celelalte oraşe importante din România – Piteştiul este cel mai scump, şi aici nu ne referim doar la abonamentele lunare nenominalizate. Citiţi şi vă cruciţi!
Bucureşti. Capitala României surclasează Piteştiul în ceea ce priveşte abonamentele ieftine. Astfel, un abonament nenominal pe o linie costă 40 de lei (58 lei la Piteşti), unul pe două linii ajunge la 50 lei (92 lei la Piteşti!), iar un abonament lunar nenominal pe toate liniile costă doar 80 lei la Bucureşti şi… 167 lei la Piteşti!
Constanţa (346.830 locuitori). Pentru un abonament lunar pe două linii, piteştenii plătesc 92 de lei, iar constănţenii – doar 80 de lei. La abonamentul lunar pe toate liniile nominalizat, diferenţa este de…25 de lei: 110 lei la Constanţa şi 135 de lei la Piteşti. Şi la abonamentul lunar nenominalizat pe toate liniile diferenţa este aberantă: 167 lei la Piteşti şi 140 de lei la Constanţa.
Autorităţile locale din Constanţa le bat măr pe cele din Piteşti şi la grija faţă de pensionari. Astfel, la Constanţa, pensionarii cu pensii până la 800 de lei au abonamente lunare gratuite, de aceeaşi facilitate beneficiind şi persoanele de peste 60 de ani care nu au venituri. La Piteşti, pensionarii au doar 50% reducere, şi asta numai pentru abonamentele pe o linie sau două linii…

La Cluj, orfanii, studenţii şi şomerii au gratuităţi la abonamente

Cluj (332.297 locuitori). Şi Clujul dă clasă Piteştiului la preţurile şi facilităţile acordate pentru transportul public. Abonamentul lunar pe două linii este doar 73 de lei la Cluj şi 92 de lei la Piteşti. Din nou diferenţe foarte mari la abonamentele lunare pe toate liniile: 106 lei (nominalizat) şi 135 lei (nenominalizat) la Cluj, faţă de 135 lei (nominalizat) şi 167 lei (nenominalizat) la Piteşti. Incredibil! Tarifele sunt atât de umflate la Piteşti, de parcă am fi oraş vest-european. Mai mult, la Cluj, orfanii, studenţii la zi şi şomerii au gratuitate la abonamentele lunare pe o linie. Abonamente gratuite au şi invalizii, precum şi însoţitorii acestora. Nu acelaşi lucru se întâmplă la Piteşti, unde Primăria, Girexim şi CNCD sunt interesate să câştige bani mulţi din transportul în comun cu orice…preţ.
Iaşi (346.613 locuitori). Un abonament lunar pe două linii costă la Iaşi 78 de lei, iar la Piteşti – 92 lei. Şi abonamentul nominal lunar pe toate liniile este cu mult mai ieftin la Iaşi faţă de Piteşti: 97 lei la ei, 135 lei la noi! Donatorii onorifici plătesc la Iaşi doar 31 de lei pentru un abonament lunar pe toate liniile. La Piteşti, donatorii au reducere 50% din abonamente, abonamentul fiind oricum mai scump.
Galaţi (327.975 locuitori). Oraşul de pe Dunăre are preţuri foarte bune la abonamente, ca şi la bilete, cu mult sub cele exorbitante de la Piteşti. Astfel, un bilet cu o călătorie este 1,5 lei la Galaţi şi…1,8 lei la Piteşti. La abonamente, diferenţa este…astronomică: la Piteşti, un abonament nenominal pe toate liniile costă 167 de lei, iar la Galaţi, doar…100 de lei.  Japcă la drumul mare la noi, chilipir la ei!
Braşov (319.908 locuitori). În oraşul de sub Tâmpa circulă autobuze, troleibuze şi microbuze, iar tarifele sunt extrem de convenabile. Astfel, un bilet cu două călătorii costă la Braşov 3 lei, iar la Piteşti 3,6 lei. Din nou diferenţe mari la preţul abonamentelor lunare. Cel pe o linie este 35 de lei la Braşov şi 58 de lei la Piteşti. Pe două linii – 60 de lei la Braşov şi 92 de lei la Piteşti.

Cu o populaţie aproape egală cu a Piteştiului, Aradul are preţuri la abonamente la jumătate faţă de noi

Timişoara (332.277 locuitori). În Timişoara, un abonament pe două linii costă 74 de lei, faţă de 92 lei la Piteşti. În Timişoara au fost create şi abonamente lunare speciale, la tariful social de doar 30 de lei.
Craiova (310.838 locuitori).  Un abonament lunar pe două linii este în capitala Băniei de 65 de lei (92 lei la Piteşti), un abonament nominalizat pe toate traseele de autobuz, minibuz şi tramvai costă 80 de lei (135 de lei la Piteşti), iar un abonament nenominalizat este 110 lei, cu mult sub cel de la Piteşti (167 lei).
Brăila (235.243 locuitori). La Brăila, un bilet cu o călătorie ajunge 1,2 lei, faţă de 1,8 lei în Piteşti. Diferenţă foarte mare şi în ceea ce priveşte abonamentul nominalizat lunar pe toate liniile: 96 de lei faţă de 135 lei la Piteşti.
Arad (185.475 locuitori). Arădenii, cu un parc de 170 de autobuze şi 218 tramvaie, se pot lăuda cu cele mai ieftine abonamente lunare: un abonament nominalizat pe toate liniile urbane costă doar 58 de lei, în timp ce unul nenominalizat este 80 de lei, adică la jumătate faţă de Piteşti.

 

Comments

comments

DISTRIBUIȚI