România, o ţară traversată de munţi, are doar 1,6 kilometri de tuneluri rutiere, fiind pe ultimul loc în Europa. Din cei 1,6 km, Transfăgărăşanul grupează cele mai multe tuneluri din ţară, 5 la număr, cu o lungime totală de numai 1,2 kilometri.
Cel mai lung tunel rutier din ţară este cel de la Capra – Bâlea de pe Transfăgărăşan, care se întinde pe o distanţă de 884 de metri şi a fost construit în 1972, potrivit CNADNR.
Galeria străbate muntele Paltinul între cotele 2.025 şi 2.042 de metri şi este şi cea mai înaltă construcţie destinată transportului cu maşina din România, având patru metri şi jumătate.
Pentru realizarea sa au fost săpaţi peste 41.000 de metri cubi de piatră, folosindu-se 20 de tone de dinamită, 3.500 de tone de ciment, 90 de tone de oţel-beton, 4.100 de metri de ţeavă şi alte materiale de construcţii. Cea mai mare parte a tunelului este necăptuşită, însă reabilitarea sa nu este o urgenţă pentru autorităţi, fiindcă traficul pe Transfăgărăşan este deschis doar patru luni pe an, între 1 iulie şi 1 noiembrie.
Tunelul de la Capra – Bâlea are o singură bandă de circulaţie cu lăţimea de şase metri şi un trotuar de un metru lăţime. Nu are niciun fel de iluminare artificială, iar aerisirea se face natural.
Transfăgărăşanul, una dintre cele mai importante atracţii turistice din ţară, cuprinde, în total, cinci din cele nouă tuneluri rutiere existente în România, având o lungime totală de numai 1,2 kilometri. Tunelurile de pe Transfăgărăşan sunt însă printre ultimele din lume ca lungime şi nici nu pot fi comparate cu ceea ce s-a construit în alte locuri.
Cel mai lung tunel rutier din lume se află în Norvegia, la Laerdal, şi se întinde pe o distanţă de 24,5 kilometri, de peste 30 de ori mai mare decât lungimea tunelului de la Capra-Bâlea, de pe Transfăgărăşan.
Un alt tunel rutier de mare lungime este cel dintre Franţa – Italia şi străbate muntele Mont Blanc pe o lungime de 11,6 kilometri. Ungurii au mai puţine tuneluri rutiere, doar patru, pe autostrada M6, care străbate ţara de la nord la sud, dar lungimea lor, cumulată, este dublă faţă de cea a tunelurilor din România, 3,3 km.
În Grecia, 30% din lungimea autostrăzilor din nordul ţării este reprezentată de tuneluri, iar în Cehia sunt de 10 ori mai multe tuneluri comparativ cu România, atât numeric, cât şi ca lungime.