INTERVIU Liderul Sindicatului Sanitas Argeş, Doina Fănică, crede că sistemul de sănătate are nevoie urgentă de bani şi nu de promisiuni…

Tocmai s-a lansat, în Argeş, programul USL pentru Sănătate. PDL are şi el un program al său. Fiecare vine cu o viziune asupra sistemului. Până la urmă, judecând din interior, care ar fi soluţia cea mai bună pentru a schimba ceva în sănătate?

Singura soluţie pentru revigorarea sistemului şi intrarea în normalitate, după părerea mea, sunt banii, înainte de promisiuni şi alte idei. Să se finanţeze corect actul medical! La ora actuală, o apendicită operată într-un spital judeţean sau clinic are o finanţare, iar într-un spital municipal – o altă finanţare. Lucru care nu mi se pare corect! Pentru că presupun aceleaşi mijloace, acelaşi personal medical şi resurse umane, aceleaşi materiale…Acum, plata este diferenţiată, în funcţie de clasificarea spitalului: că e în categoria 2 sau 4. Mai mult decât atât! La ora actuală, nu toate externările şi cazurile rezolvate sunt plătite de către Casă. CAS decontează doar serviciile contractate pentru anul respectiv. Dar cazurile rezolvate sunt, de regulă, mai multe decât cele contractate! Spre exemplu, dacă ai în contract 100 de operaţii, dar ai făcut 120, pentru că atâţia pacienţi ţi-au venit, diferenţa de 20 nu se achită. Deşi, pentru respectivele cazuri, s-au consumat resurse şi materiale. În trecut, exista o regularizare, odată la trei luni, pentru serviciile efectuate în plus faţă de contract. De aici datoriile spitalelor, care se acumulează, şi toate problemele, care vin apoi ca un tăvălug: datorii către furnizori, către personal…

Spuneaţi de datorii către personal. Ce spitale nu reuşesc să îşi plătească oamenii şi de ce?
Spre exemplu, Spitalul Municipal Câmpulung, Spitalul Municipal Curtea de Argeş, Pediatria şi TBC-ul au restanţă două luni la tichetele de masă. Aceste datorii apar pentru că depăşesc plafonul de 70% din banii decontaţi de Casă pe care îl pot acorda pentru cheltuieli de personal, impus pe Ordonanţa 48 la Legea 95. Şi nu pentru că sunt salariaţi peste normativ, pentru că majoritatea unităţilor sanitare au un număr de angajaţi sub sau cel mult unul mediu. Dar această prevedere nu e în regulă. Prin Federaţia „Sanitas”, noi am făcut demersuri la Ministerul Sănătăţii şi la Finanţe şi chiar la Guvern pentru modificare, în sensul ca cei 70% să se calculeze la total buget, unde pot intra, dincolo de banii de la Casă, şi fonduri proprii sau sume provenind de la autorităţile locale, pentru utilităţi şi investiţii. Astfel calculat bugetul, sumele pentru salarii nu ar mai depăşi 70%, ci ar fi undeva la 50% în majoritatea unităţilor şi atunci şi colegii mei ar beneficia de drepturile ce li se cuvin.  

„Din cele patru spitale închise, trebuiau salvate cel puţin două: Domneşti şi Călineşti”

Practic, din ce descrieţi, aceste neajunsuri decurg din noua clasificare a unităţilor sanitare, impusă de Minister. Ce a adus bun şi cât a încurcat această reaşezare a spitalelor?
Cel puţin la noi, la nivel de judeţ, nu a adus nimic spectaculos sau vreun lucru bun privind finanţarea. Pentru că, spre exemplu, Spitalul de Pediatrie, care are salariaţi cu drepturi la nivelul unui spital judeţean, este plătit acum, din cauza încadrării, doar la nivelul unui spital de categoria a IV-a şi fiecare serviciu e plătit mai puţin. Deci, nu le mai ajung fondurile.

Ce se mai întâmplă cu personalul sanitar, în condiţiile în care aici li se iau din drepturi, iar de afară au oferte destul de bune? Plus faptul că nu se mai fac angajări.
Am semnale de la colegii din ţară că în partea de vest s-au scos posturi la concurs şi nu mai vine nimeni, pentru că majoritatea pleacă afară, pe bani incomparabil mai mulţi şi altă motivaţie. Nici nu există termen de comparaţie! Din fericire, la noi nu prea au plecat, nu avem încă astfel de probleme, doar câteva locuri fiind uşor descoperite, câteva secţii din Judeţean.

Referitor la reorganizarea sistemului şi închiderea mai multor spitale, ce se mai întâmplă acum în Argeş?

Au dispărut 4 spitale şi îmi pare rău că nu s-a găsit o soluţie. Din cele patru, trebuiau salvate cel puţin Domneşti şi Călineşti, care aveau şi secţiile necesare, specialişti, profesionişti, aparatură performantă, fără datorii la furnizori…Călineştiul putea rămâne spital cu personalitate juridică, iar Domneştiul, măcar secţie a Judeţeanului. Celelalte două, Rucăr şi Mozăceni, este adevărat că nu se puteau clasifica, era de înţeles că trebuie închise şi colegii mei ştiau şi înţeleseseră situaţia. Dar trebuiau făcute toate formalităţile la timp şi să rămână la locul lor, fără să mai facă naveta sau să fie redistribuiţi. Personalul medical a fost în final redistribuit, dar cel TESA a intrat în şomaj. Acum asta este.

În condiţiile acestea, când există atâtea planuri şi proiecte, dar nimeni nu a făcut practic nimic, sunt sănătatea şi personalul medical o masă de manevră pentru partidele politice, pentru a-şi atinge scopurile? Au început să vă „curteze” politicienii?
În campania electorală, toate partidele consideră sănătatea prioritate naţională. Dar după ce ajung la putere, uită de promisiune! Nimeni nu s-a ţinut de cuvânt până acum. Noi, conform statutului, suntem apolitici şi nu facem decât politica membrilor de sindicat. La ora actuală, colaborăm cu toate instituţiile cu care ne intersectăm în munca noastră. Acest lucru nu ne-a împiedicat însă să deschidem procese în justiţie de câte ori ne-au fost încălcate drepturile, şi o vom face şi în continuare, indiferent cine va fi la putere! Avem peste 50 de procese pe rol.  

Ce soluţie vedeţi dumneavoastră pentru îmbunătăţirea sistemului de sănătate?
O soluţie pentru sănătate, ca să fie într-adevăr o finanţare reală, toţi banii colectaţi pentru sănătate să nu mai fie gestionaţi de Ministerul de Finanţe pentru că toată lumea ştie câţi bani se colectează la ora actuală, dar banii care ajung efectiv în sistem nu sunt aceeaşi. Dacă nu ar fi gestionaţi de minister, ci de CNAS, cred – şi am convingerea – că ar fi suficienţi! Şi oricum, ar trebui folosiţi doar în sănătate, aşa ar fi corect. Şi nici forma actuală în care CAS e coordonat de minister nu mi se pare în regulă, pentru că nu văd cum poţi coordona şi da directive unei instituţii autonome, cu personalitate juridică!

Comments

comments

DISTRIBUIȚI