Vechea Gară Sud Piteşti începe să dispară…

DEMOLARE Gara din Piteşti, ce datează din vremea lui Carol I, va fi demolată până la începutul verii, locul ei urmând a fi luat de o „surată” de milioane de euro. Investiţia pare totuşi „bizară”, în condiţiile în care traficul de călători cu trenul a scăzut cu 80% faţă de acum 20 de ani. Pe vremuri, peronul Gării Sud Piteşti era plin de animaţie şi de o forfotă plăcută de călători (asta pentru cei care nu sunt agorafobi)… Pe vremuri, trenurile care plecau de aici erau pline… Acum, în 2012, în plină epocă în care modernitatea şterge tot mai mult istoria, şi Gara Sud se pregăteşte se dispară. Gara Sud îşi trăieşte ultimele zile, părăsită, închisă şi abandonată – şi la propriu, şi la figurat. Clădirea veche de 140 de ani va fi demolată până la începutul verii şi înlocuită de o gară ultramodernă, de 11,3 milioane de euro. O investiţie care pare totuşi „bizară” şi cam inutilă, în condiţiile în care traficul de călători cu trenul a scăzut cu 80% faţă de acum 20 de ani. O… tichie de mărgăritar de milioane de euro? Viitorul va da verdictul. Pentru că degeaba vom avea o gară ultramodernă, dacă vom circula tot în „trenurile-fantomă” de acum 40 de ani.
Sâmbăta trecută, i-am făcut o vizită „bătrânei doamne” numită Gara Sud Piteşti. O „doamnă”, care, deşi este plină de „riduri” (a se citi pereţi scorojiţi), încă se ţine bine pe picioare – pardon! – pe fundaţie. Una dintre plăcuţele pe care scrie „PITEŞTI” s-a şters de-a binelea. Decorul ar fi bun pentru un film de epocă, avându-i pe post de figuranţi pe cei cinci călători singuratici de pe peron, plus încă unul care îşi lua de pe şine paginile unui ziar local luat de vânt…
Vechea clădire a gării a fost închisă de câteva săptămâni, iar casele de bilete s-au mutat ceva mai încolo, lângă Poliţia TF. Toate-s vechi şi…vechi sunt toate, de la vagoanele cu vopsea scorojită şi locomotive, până la tavanul cu miros de… Ev Mediu şi peronul cu asfalt crăpat de vreme şi de paşii sutelor de mii de călători de altădată.

Un cuib de păsări pe megafoane

Pe şine sunt totuşi câteva trenuri, vetuste şi goale. Cu o excepţie: trenul care urmează să plece spre Piatra Olt în vreo jumătate de oră. Să tot fie aici, pe banchetele demne de un western cu Clint Eastwood, vreo 40 de călători, inclusiv o domnişoară neaşteptat de elegantă pentru un asemenea tren atât de urât şi… „nemachiat”.
Zâmbetele sunt o raritate pe aici. Doar angajaţii CFR mai au nişte surâsuri fugitive… O locomotivă trece încet-încet pe linia 1, de parcă nu ar vrea să tulbure liniştea unui maidanez care doarme pe peron. Nu ştiu de ce, dar am senzaţia că timpul s-a oprit în loc, că Gara Sud este un loc atemporal. Pe partea de peron aflată sub gară, singurul…om este vânzătoarea de la chioşcul de dulciuri şi snacks-uri.
Tavanul din lemn care acoperă peronul e din alte… vremuri, un ventilator a ruginit de ani de zile (oricum nu mai avea pe cine să răcorească…), iar pe megafoanele care odinioară anunţau „Trenul accelerat Bucureşti-Piteşti soseşte la linia 1”, o rândunică şi-a făcut cuib. Ce ironie cinică: săraca zburătoare nu ştie că, în scurt timp, trebuie să îşi mute cuibul şi puii sub un alt loc cu umbră şi care nu riscă să fie demolat. Intrarea spre culoarul care, până în acest an, ducea spre casele de bilete, a fost acoperită cu un grilaj. Sala de aşteptare a fost şi ea zăvorâtă şi a devenit, fără voia ei, sala paşilor pierduţi şi trecuţi. Până şi coşurile de gunoi sunt goale. Nu mai are cine să le umple.
De undeva, dinspre capătul gării, la 20 de metri de pasarelă, se aude totuşi agitaţie. Să mă înşele oare simţurile şi să vină un puhoi de călători? Nu, în niciun caz, să rămânem cu picioarele pe pământ, adică pe… peron! Agitaţia vine de la restaurantul lipit de gară, unde sunt vreo 10-15 clienţi plini de chef şi de… bere ieftină. Ce paradox: mai mulţi clienţi la restaurant decât în trenuri!  

Clădirile anexe – demolate, iar şinele – demontate

Ne continuăm drumul şi ajungem pe pasarelă, deasupra şinelor şi trenurilor. Pe partea stângă, la „graniţa” cu cartierul Tudor Vladmirescu, mai multe şine au fost deja demontate, iar clădirile anexe ale gării au fost demolate şi pământul a fost deja nivelat. Şantierul a fost instalat de mai multe săptămâni, iar excavatoarele se află, deocamdată, într-o pauză de… masă. Doar şase şine mai sunt funcţionale.
De sus, de pe pasarelă, panoramele şi peisajele sunt interesante. Întotdeauna m-au atras gările şi aeroporturile, locurile de unde încep atâtea şi atâtea călătorii, locurile graţie cărora poţi să ajungi departe, până unde vrei tu şi până unde vrea… portofelul.  
Nu peste multă vreme, clădirea Gării Sud o să devină o amintire. Această gară veche de 140 de ani este singurul exemplu păstrat din seria de clădiri construite în 1872 de consorțiul prusac al antreprenorului Bethel Henry Strousberg. Gara a fost inaugurată la 13 septembrie 1872, odată cu deschiderea oficială a liniei Pitești – București – Buzău. Pe 13 septembrie, ar fi urmat să împlinească 140 de ani. Nu va mai apuca…
Ce bine ar fi ca, dacă tot ne apucăm să dărâmăm clădiri, să „demolăm” şi ineficientul sistem de management şi de investiţii de la CFR şi să îl revigorăm din temelii, pentru a avea un transport feroviar ca în Vest. Deocamdată, e doar un… vis pe şine.

Noua gară va crea între 50 şi 100 de locuri de muncă

Legat de viitoarea gară şi trecând la datele statistice, trebuie spus că aceasta va fi construită în 2 ani şi 2 luni. Sursa de finanţare pentru cele 11,3 milioane de euro este asigurată de Comisia Europeană, cu fonduri nerambursabile în proporţie de 69,25% şi de către Guvernul României, cu fonduri de la bugetul de stat, în proporţie de 30,75%.
Contractul a fost atribuit, prin licitaţie deschisă internaţională, asocierii de firme SC Unicon SA- Leonard Wiess RO SRL, lider fiind SC Unicon SA. Proiectul noii Gări Sud include scări rulante, extinderea clădirii Gării peste căile de tren, precum şi crearea de noi locuri de muncă. Se estimează că noua construcţie va crea între 50 şi 100 de noi locuri de muncă. Este vorba despre o nouă clădire cu demisol, parter şi două etaje, construită pe  1.035 de metri pătraţi. Edificiul va avea o suprafaţă desfăşurată de 3.481 de metri pătraţi şi va fi ridicat deasupra liniilor de cale ferată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.