INEDIT 100 de argeşeni colaborează „sub acoperire” cu firme puternice, iar misiunea lor este una strictă: să testeze cât de amabili sunt vânzătorii, angajaţi ai marilor companii. Peste 100 de argeşeni colaborează, în calitate de „cumpărători misterioşi”, cu patru firme din Bucureşti, pe una dintre puţinele pieţe în creştere din România, apărută din dorinţa companiilor de a-şi supraveghea angajaţii din vânzări. Anul trecut, piaţa de „mystery shopping” (cumpărător misterios) a depăşit un milion de euro, după ce, în 2009, fusese de doar 750.000 de euro. La nivel naţional, sunt aproximativ 4.000 de români care au venituri suplimentare pentru că sunt „cumpărători misterioşi.” La ora 10.45, Silviu, 38 de ani (broker de asigurări în viaţa de zi cu zi), intră pe uşa unui showroom auto din Piteşti. A venit aici cu o ţintă bine stabilită şi clară: aceea de a testa şi, poate, de a cumpăra unul dintre modelele expuse de dealerul auto. Aceasta este impresia pe care i-o lasă vânzătorului, care nu poate bănui că, în spatele „clientului obişnuit”, este un „cumpărător misterios” (mystery shopper), care a venit de fapt să-i testeze serviciile.
Silviu aşteaptă câteva minute pentru a vedea dacă unul dintre angajaţii showroom-ului vine să-l întâmpine şi să-l întrebe cu ce îl poate ajuta. Apoi începe să pună întrebări despre performanţele maşinii de care este interesat şi chiar se programează, la sugestia vânzătorului, pentru un drive test. Vizita nu durează mai mult de câteva minute, iar toate detaliile pe care le va observa în timpul vizitei vor face parte ulterior dintr-un raport pe care îl va prezenta firmei de mystery shopping din Capitală care l-a angajat drept colaborator. „În raport trebuie să îi dau puncte vânzătorului în funcţie de reacţiile sale, de amabilitatea sa, de modul în care cunoaşte autoturismul prezentat, precum şi în funcţie de cât este de convingător. Trebuie să detaliez vizita şi pe câteva zeci de rânduri”, ne spune Silviu.
Silviu a fost selectat pentru a colabora în calitate de „cumpărător misterios” în 2009, când îşi căuta un job part-time şi s-a înscris în baza de date a unei companii de profil din Bucureşti. „Din 2009, am început să lucrez ca mystery shopper. Îmi căutam o activitate part-time. M-am înscris în baza de date a companiei, am fost sunat, am urmat un training şi am mers pentru prima dată într-o vizită la un magazin de electrocasnice. Este o activitate care nu îmi ocupă foarte mult timp şi se poate combina cu alte activităţi. În general, completarea unui raport după o vizită misterioasă nu îmi ia mai mult de o oră şi jumătate”.
O vizită a unui mystery shopper poate dura de la câteva minute, dacă vorbim de exemplu de o bancă pentru solicitarea unui credit, şi până la o zi, dacă este vorba de un hotel unde trebuie testate atât serviciile de la recepţie, room-service-ul sau restaurantul hotelului.

Cât câştigă un cumpărător misterios

Silviu are în medie 4-5 vizite pe lună, dar au fost şi luni când a ajuns la 15-20 de vizite. Din mystery shopping a câştigat cel mai mult 850 de lei într-o singură lună: „Sunt bani pe care îi câştigi relativ uşor şi dintr-o activitate interesantă.” Cu câteva zile înainte de vizită, Silviu primeşte pe mail numele locaţiei unde va fi cumpărător misterios, adresa, data, ora sau intervalul orar al vizitei, plus un scenariu în care sunt descrise în detaliu aspectele pe care trebuie să le urmărească. Scenariul este realizat fie de compania care cere acest serviciu, fie de această companie împreună cu firma de mystery shopping. „La început este puţin stresant când vezi scenariul, pentru că sunt multe date de memorat. În plus tu trebuie să fii capabil la sfârşit să dai detalii despre cum era îmbrăcat vânzătorul pe care trebuie să-l testezi, câte birouri sunt în încăpere, câţi angajaţi la momentul vizitei, câţi clienţi, dacă poartă sau nu ecuson sau ţinuta obligatorie a companiei, dacă este o persoană ordonată, dacă oferă carte de vizită, iar uneori chiar dacă are sau nu pantofii lustruiţi”.
Silviu a fost până acum mystery shopper pentru companii din domeniile auto, asigurări, bănci, telecomunicaţii şi încălţăminte. Chestionarele şi fişa cu descrierea amănunţită a vizitei ajung în mâna unui psiholog care face o evaluare şi transmite mai departe concluziile.
Printre informaţiile pe care compania de mystery shopping le poate solicita se pot numără şi atitudinea angajaţilor, numărul angajaţilor care ajută clienţii, cât durează până în momentul în care este întâmpinat clientul, viteza cu care clientul este servit.

Comments

comments

DISTRIBUIȚI