Începând cu 1 mai, cardul naţional de sănătate este obligatoriu la medic sau la farmacie

Începând cu data de 1 mai 2015, utilizarea cardului naţional de sănătate a devenit obligatorie! Niciun pacient asigurat nu va putea primi vreun serviciu medical sau medicamentele necesare dacă medicul sau farmacistul nu va putea valida în sistemul informatic respectiva solicitare. Totuşi, conform deciziilor de ultim moment luate de Ministerul Sănătăţii la sfârşitul lunii trecute, asiguraţii care nu pot prezenta cardurile de sănătate (nu au fost tipărite, nu sunt încă funcţionale, neactivate), dar pot dovedi calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor de sănătate, vor beneficia de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale dacă au adeverinţă de asigurat sau au descărcat de pe site-ul CNAS, secţiunea „Asiguraţi” şi au tipărit documentul respectiv.

Cardul naţional de sănătate are rolul de identificare a asiguratului, primirea de servicii medicale şi confirmarea serviciilor medicale primite, reprezentând principalul proiect strategic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate din ultimii ani. Potrivit autorităţilor naţionale în domeniu, monitorizarea serviciilor medicale prin acest sistem informatic va face mai predictibilă distribuţia resurselor pentru serviciile medicale şi va asigura un control foarte strict al serviciilor medicale efectuate, cea ce va duce la eliminarea raportărilor şi decontărilor fictive, adică a furturilor din sistem.

Drepturile asiguraţilor nu s-au modificat!

Introducerea cardului de sănătate nu modifică drepturile asiguraţilor la servicii medicale. Serviciile medicale de urgenţă se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul. Conform legislaţiei, vor avea card naţional de sănătate toate persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani. Copiii de până în 18 ani vor fi trataţi gratuit, în continuare, fără a avea card, indiferent dacă părinţii sau tutorii legali sunt sau nu asiguraţi. Persoanele neasigurate beneficiază, ca şi până acum, de pachetul minim de servicii medicale.

După îndelungi negocieri între autorităţi şi restul celor interesaţi, de la pacienţi la medici, s-a decis şi ce date conţine, efectiv, cardul de sănătate: numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului (CID) şi termenul de valabilitate (5 ani).

În cazul în care, din motive personale, de regulă de ordin religios, un asigurat refuză înregistrarea în sistem cu ajutorul cardului, acesta este nevoit să ceară, la fiecare trei luni, de la casa de asigurări de care aparţine, o adeverinţă care să ateste calitatea de asigurat.

Unde şi când prezentăm cardul

Cardul, activat de către medicul de familie, prin personalizarea PIN-ului format din patru cifre, trebuie prezentat obligatoriu în următoarele situaţii:  la medicul de familie, la consultaţiile din cabinetele de specialitate, la şedinţele de reabilitare medicală sau acupunctură, la stomatolog (dacă acesta are contract cu CAS), la laboratoarele de analize, la internarea în spital, în cazul în care se acordă îngrijiri medicale la domiciliu, la cumpărarea de dispozitive medicale asigurate gratuit prin Casa de Asigurări şi la farmacie, la cumpărarea de medicamente pe reţete compensate sau gratuite.

Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul trebuie să tasteze codul PIN. Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este asigurat sau nu. Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate.

Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.

Cine nu are card, îl găseşte la medicul de familie sau la CAS

Cardurile deja tipărite dar care nu au ajuns încă la destinatari prin poştă sau CAS pot fi găsite, de acum încolo, la medicii de familie pe lista cărora sunt înscrişi, la prima vizită pe care i-o vor face pentru o consultaţie medicală.
Până la sfârşitul lunii trecute, la nivelul judeţului Argeş, au fost returnate Casei de Asigurări de Sănătate Argeş de către Poşta Română 27.280 de carduri. Din acestea, 6.026 au fost ridicate de titulari de la CAS, iar 8.382 de carduri au fost predate medicilor de familie. Alte 2.800 de carduri trebuie ridicate în continuare la sediul CAS Argeş, deoarece beneficiarii lor nu se afla înscrişi pe listele niciunui medic de familie.

În cazul  pierderii, furtului sau deteriorării cardului, CAS va elibera un duplicat. Pentru aceasta este însă nevoie de o cerere şi plata unei taxe de 15,5 lei. Un alt card trebuie solicitat şi în cazul modificării datelor personale de identificare, cum ar fi schimbarea de nume după căsătorie sau divorţ, în cazul în care cardul iniţial e defect sau datele de pe el sunt trecute greşit. Cererea se depune la casa de care asiguratul aparţine, iar taxa se plăteşte la Finanţe, în contul CAS.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.