ANALIZĂ În 2008, reţeaua de hipermarketuri PIC, creată de fraţii Ilie şi Cornel Penescu, era considerată cel mai mare business de retail creat de un antreprenor român. După cinci ani, s-a ales praful de business-ul curtat de britanicii de la Tesco, numărul doi în retail-ul european, sau pe care Carrefour ar fi fost dispus să plătească, în 2008, peste 60 de milioane de euro, doar pentru două hipermarketuri PIC (Piteşti şi Craiova). După ce a picat înţelegerea cu omul de afaceri gorjean Nicolae Sarcină, proprietarul firmei Succes Nic Com, administratorul judiciar PricewaterhouseCoopers (PwC) a scos la vânzare hipermarketurile PIC în primăvara acestui an. Cum nimeni nu a depus atunci nicio ofertă, PwC mai face o încercare pe 20 august, dată la care va fi scos la licitaţie din nou hipermarketul de la Piteşti, magazin care în 2008 se bătea de la egal la egal cu multinaţionale precum Carrefour, Auchan sau Cora. După cum au anunţat reprezentanţii PwC, licitaţia a fost stabilită pentru ziua de 20 august, chiar la sediul PIC, situat pe autostrada Piteşti-Bucureşti, iar preţul de pornire al licitaţiei este de 5.742.020 euro, la care se va adăuga TVA-ul, preţ care valorifică 33.343 mp teren şi hipermarketul – aici fiind vorba despre construcţie – care se întinde pe o suprafaţă de 15.000 mp.

Câte-un pic, pic, pic

ÎNCEPUTUL În 1991, fraţii Penescu îşi fac o firmă de comerţ cu amănuntul, pe care o botează PIC, după iniţialele numelor lor (Penescu – Ilie, Cornel). De-a lungul timpului, în jurul PIC, care va fi direcţionată şi spre comerţul cu ridicata, se vor agrega şi alte afaceri – de la retail, producţie de ulei, orez, zahăr şi până la servicii de taximetrie, construcţii, fotbal, un ziar şi o televiziune, plus o reţea de distribuţie a presei. Compania creată cei doi fraţi devine repede un brand, dovadă că, la finele anului 2007, PIC ajunsese la patru hipermarketuri – în Piteşti, Craiova, Brăila şi Oradea – care generau peste 80% din veniturile totale de circa 150 milioane euro ale grupului fondat de Ilie şi Cornel Penescu. Cum reţeta s-a dovedit a fi una de succes, fraţii Penescu deschid în 2008, la Călăraşi, al cincilea hipermarket PIC, iar Cornel Penescu nu face niciun secret din faptul că a refuzat, în 2007, oferta celor de la Carrefour, care ar fi fost dispuşi să plătească 60 de milioane de euro doar pentru două hipermarketuri (Piteşti şi Craiova). „PIC nu este de vânzare“, spunea Penescu, care, de altfel, a refuzat ulterior şi varianta vânzării către britanicii de la Tesco, numărul doi în retail-ul european. Tot Cornel Penescu estima, la acea dată, că reţeaua sa de hipermarketuri va ajunge în 2010 la 14 magazine. N-a ajuns decât la cinci, pentru că, în anul 2009, problemele cu justiţia ale lui Cornel Penescu au declanşat declinul rapid al celui mai mare business autohton de retail.

SFÂRŞITUL Compania PIC, rămasă cu 1.700 din cei 3.700 de angajaţi, câţi avea la începutul lui 2009, intră în insolvenţă şi semnează un contract de restructurare financiară cu PricewaterhouseCoopers, fraţii Penescu anunţând că scot la vânzare cele cinci hipermarketuri: Piteşti (5 milioane de euro), Craiova (3,1 milioane de euro), Oradea (4,56 milioane de euro), Călăraşi (4 milioane de euro) şi Brăila (3,9 milioane de euro). Aşa s-a scris, din păcate, istoria celui mai mare business de retail creat de un antreprenor român.

Comments

comments

DISTRIBUIȚI