În urmă cu o săptămână, ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat public că ministerul intenţionează introducerea unei suprataxe pentru fiecare tonă de deşeuri care ajunge la gropile de gunoi autorizate.
Scopul final al întregii strategii a Guvernului, care are în plan modificarea legislaţiei actuale, plan ce presupune şi suprataxarea, ar fi reducerea la zero a cantităţii de deşeuri ajunse în depozitele specializate!
„Este falsă ideea că România va deveni o groapă de gunoi a UE dacă nu se va aplica această suprataxă! Astfel, România va deveni propria groapă de gunoi, tocmai pentru că în loc să depozităm ecologic şi controlat, se vor înmulţi gropile de gunoi neconforme! Aplicarea suprataxelor la depozitare de 80 de lei/tonă începând cu 2016 şi 120 lei/tonă din 2017 nu va genera, cum spun iniţiatorii proiectului, un grad ridicat de colectare selectivă ci creşterea gradului de depozitare necontrolată, proiecte blocate şi, cel mai grav, riscul de a rambursa finanţările de la Uniunea Europeană, ca urmare a neîndeplinirii principalului obiectiv stipulat, respectiv ,,acoperirea 100% cu servicii de colectare şi transport a deşeurilor” spune directorul executiv al ADI Servsal Argeş, Gabriel Moiceanu.
Banii ar trebui să ajungă într-un Fond de Mediu, pentru ca din ei să fie plătită închiderea gropilor de gunoi neconforme din judeţele unde autorităţile locale nu au binevoit până acum să se ocupe de problemă, respectiv să îşi construiască sisteme de gestionare a deşeurilor conforme cu cerinţele europene.
Un studiu aplicat pe sistemul de management integrat al deşeurilor din judeţul nostru, gestionat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Servsal Argeş, relevă faptul că taxa ce ar trebui plătită către Fondul de Mediu s-ar ridica la peste 2 milioane de euro anual! Asta, în condiţiile în care deşeurile reciclabile ar fi deviate de la depozitare în proporţie de 100%, lucru care nu se întâmplă, de fapt, nicăieri în lume.
„Pentru că sumele respective nu pot fi strânse prin nici un alt mecanism, dat fiind că deja avem obligaţii contractuale pe proiectul prin care este impelmentat acest sistem, singura soluţie este scumpirea taxelor şi tarifelor de salubrizare încasate de la populaţie. În aceste condiţii, ca să adunăm 2 milioane de euro pe an, ar trebui să mărim preţurile cu circa 60-65%!” mai spune Gabriel Moiceanu, directorul executiv al ADI Servsal Argeş.
Pe scurt!
Ce se întâmplă dacă se modifică OUG 196/2005 în forma propusă?
*Creşterea cu 60% a taxelor şi tarifelor la populaţie şi, implicit, depăşirea gradului de suportabilitate a serviciului
*Neîndeplinirea indicatorilor financiari prevăzuţi în analizele cost-beneficiu parte a Menorandumului de Finanţare
*Blocarea fluxurilor financiare şi imposibilitatea efectuării serviciului în mediu rural, unde gradul de încasare este de abia de 60-65 % în condiţiile taxelor actuale
*Blocarea rambursărilor către BERD – împrumuturi contractate pentru co-finanţarea proiectelor.
Sute de milioane euro pierdute din proiectele de management integrat pe deşeuri!