PRIMĂVARA SE NUMĂRĂ… ESTIMĂRILE Autostrada Sibiu – Piteşti, cu o lungime de 116,6 kilometri şi o valoare estimată la circa 3,2 miliarde de euro, ar putea fi gata în 2016, cu patru ani înainte de termenul-limită, potrivit celor mai recente estimări ale CNADNR. Realizarea din fonduri europene a viitoarei autostrăzi Sibiu-Piteşti va reprezenta o investiţie de primă mărime pentru România. Însă marea problemă care se pune este dacă lucrările vor putea fi terminate cu doi-trei ani înainte de termenul-limită – 2020.
„Dacă au loc schimbări la nivel de management, achiziţii şi proces de construcţie în sine, atunci aş spune că şansele de reuşită în ceea ce priveşte construirea tronsonului Sibiu – Piteşti în trei ani sunt de 60-70%”, a declarat, săptămâna trecută, Randy Tharp, director al companiei americane de arhitectură, inginerie şi construcţii „Epstein”. Acesta a spus că este esenţial ca firmele de construcţii şi de proiectare să fie extrem de bine calificate şi experimentate şi ca finanţarea să fie asigurată, astfel încât lucrările să nu fie puse în stand-by din cauza lipsei resurselor financiare. Conform spuselor lui Tharp, o problemă o ridică şi exproprierile, care, dacă sunt realizate la timp, pot permite construirea unei autostrăzi cu această lungime (autostrada Sibiu – Piteşti – n. red.) în doar trei ani. În contextul în care încercările anterioare ale Ministerului Transporturilor de a realiza autostrăzi în parteneriate public-privat sau în concesiune s-au soldat cu eşecuri, soluţia fondurilor europene – aleasă pentru construcţia autostrăzii Sibiu – Piteşti, este considerată cea mai potrivită. „Ministerul Transporturilor a ales cea mai rapidă metodă de a construi autostrada Sibiu-Piteşti, având în vedere că guvernul se află sub presiunea timpului, nu are experienţă în derularea de proiecte de infrastructură cu finanţare privată şi, în plus, există o sumă uriaşă din fondurile UE disponibilă”, a declarat Werner Weihs-Raabl, şeful diviziei de finanţări din cadrul grupului austriac Erste, care deţine cea mai mare bancă de pe piaţa locală, BCR. Autostrada Sibiu – Piteşti, cu o lungime de 116,6 kilometri şi o valoare estimată la circa 3,2 miliarde de euro, reprezintă o alternativă de traversare a munţilor la autostrada Comarnic – Braşov – Făgăraş. Coridorul IV paneuropean – care tranzitează România de la Vest la Est, de la Nădlac până la Constanţa – ar putea fi gata în 2016, potrivit celor mai recente estimări ale CNADNR. CNADNR susţine că va lansa anul acesta licitaţia pentru revizuirea studiului de fezabilitate, astfel încât autostrada să poată fi gata în trei ani (2014-2016).