NEGLIJENŢĂ Arhivele şcolilor desfiinţate din mai multe sate de pe raza oraşului Costeşti au fost abandonate în vechile clădiri. Cum acestea au fost vandalizate de localnici, actele de studii au ajuns pe la diferite persoane sau chiar obiecte de joacă ale copiilor, iar o mulţime de foşti absolvenţi care au terminat 8 sau 10 clase nu vor mai putea dovedi niciodată acest lucru.

Desfiinţarea şcolilor din mediul rural a avut tot felul de consecinţe nefaste, începând cu distanţele imense pe care copiii trebuie să le parcurgă pe jos şi până la reducerea unor posturi didactice. La câţiva ani după ce acest proces a început, iese la iveală şi în Argeş o altă problemă: arhivele şcolare au fost distruse în multe cazuri, iar o mulţime de foşti absolvenţi care au terminat 8 sau 10 clase nu vor mai putea dovedi niciodată acest lucru. Deşi nu este o chestiune minoră, ea a fost tratată cu indiferenţă de principalele autorităţi care ar fi trebuit să gestioneze problema, în speţă şcolile şi Inspectoratul Şcolar.
În ultimii ani, au fost comasate în judeţ, pe motiv de ineficienţă şi costuri de întreţinere ridicate, peste 100 de unităţi şcolare. Cele mai multe au devenit structuri ale altor unităţi, care aveau obligaţia de a se îngriji de întreg patrimoniul acestora, inclusiv de arhivele şcolare: matricole, cataloage, duplicate după diplome. Acest lucru nu s-a întâmplat însă, iar cele mai multe dintre actele de studii s-au pierdut. În cazul în care au fost, totuşi, luate din vechile sedii, actele au fost depozitate în condiţii insalubre, în depozite sau pivniţe pline de mucegai sau praf. Asta deşi, potrivit legii, acestea au regim de documente speciale, cu regim de păstrare pe timp nelimitat.

Cataloagele de la şcoala din Podu Broşteni, împrăştiate prin sat

Un astfel de caz a fost descoperit de curând la Costeşti de către inspectorii Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale. Un fost profesor al şcolii din Podu Broşteni a sesizat că locaţia fostei şcoli, construită încă din anii ’30, în perioada de ministeriat a lui Spiru Haret, a fost vandalizată şi că multă lume a avut acces la acte, pentru că a văzut cataloage şi alte documente şcolare la diferite persoane sau chiar la copiii de prin sat. Ajunşi la faţa locului, la Podu Broşteni, inspectorii de la Arhive au găsit ferestrele clădirii sparte în totalitate, mobilierul – distrus, manuale şcolare deteriorate aruncate pe jos împreună cu eprubete şi alte materiale didactice distruse. Aceeaşi soartă au avut-o şi arhivele şcolilor din satele Semei, Broşteni, Teleşti şi Stârci, de unde cei de la Direcţia Judeţeană a Arhivelor au mai recuperat ceva acte de prin podul clădirilor părăsite. „Am preluat arhivele găsite – ce a mai rămas din ele – şi am anunţat Inspectoratul Şcolar, rugându-i să ne spună cine e responsabil de arhiva de la şcolile desfiinţate în zonă, respectiv Podu Broşteni, Broşteni, Teleşti, Stârci şi Smei. Răspunsul de la ei a fost, spre surprinderea noastră, unul extrem de vag şi total pe lângă ce am întrebat!”, ne-a declarat Aurel Radu, inspector la Arhivele Naţionale. „Este incredibilă indiferenţa cu care e tratată această problemă. Păstrarea documentelor care ne înfăţişează istoria locală este ceva serios. Aceste documente vor constitui, peste ani, memoria generaţiilor viitoare şi garantul unor drepturi cetăţeneşti. Astfel se pierd documente care fac referire la activitatea unor instituţii de învăţământ, se pierd acele documente originale, care atestă absolvirea, adică matricolele şcolare. Practic, dacă o persoană îşi va pierde diploma şi va dori sa primească o copie legalizată, va fi imposibil, atâta timp cât arhiva s-a distrus din neglijenţa, nepăsarea sau reaua-voinţă a autorităţilor. Mai trist e că situaţia prezentată face referire la mediul şcolar, cel care este chemat să instruiască şi să formeze generaţiile viitoare de adulţi responsabili”, mai spune Aurel Radu.

 

Comments

comments

DISTRIBUIȚI