Marian Popescu este deja o istorie în sine, multiplu câştigător al celor mai importante concursuri mondiale şi europene. Profesorul de aeromodelism este de fapt şi antrenorul lotului naţional de aeromodelism, lot format, în exclusivitate, din argeşeni. Pentru ca acest sport să nu se piardă, Marian Popescu învaţă copiii încă de la cea mai fragedă vârstă să construiască un aeroplan, unii dintre ei putând fi viitorii ingineri aerospaţiali.

« Când vin, nu ştiu să ţină o foarfecă în mână, dar pleacă „deformaţi” către perfecţiune »

Începând cu Icar, oamenii şi-au dorit să atingă cerul, să se înalţe într-o împletire a uitării naturii telurice cu visul de a deveni semizei, căci în văzduhuri doar divinităţile sălăşluiau. Primul român care s-a apropiat cel mai mult de acest vis a fost Traian Vuia, care pe data de 18 martie 1906 a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul. De atunci, lumea nu a mai fost la fel, iar pasionaţii de zbor au găsit noi şi noi metode de a se exprima, printre care şi aeromodelismul. La Palatul Copiilor Piteşti există un club de tradiţie, condus de marele campion mondial Marian Popescu. Celebrul aeromodelist povesteşte, la ceas aniversar, ocazie cu care a fost lansată şi cartea „80 de ani de aeromodelism argeşean”, ce înseamnă pentru un copil să confecţioneze primele aripi ale unui aeroplan : „Când vin la noi, nu ştiu să ţină o foarfecă în mână sau să decupeze o figurină. Este şi normal, sunt foarte mici. Cu timpul însă, ei devin deformaţi spre perfecţiune. Chiar dacă nu toţi devin campioni, ei rămân cu o excelentă orientare în spaţiu, iar atenţia distributivă le este peste media normală. ”

Un model de concurs costă peste 2.000 de euro

Dacă, la nivel de amator, costurile construirii unui aeromodel nu depăşesc 500 de lei, pentru a participa la concursuri, cei care doresc performanţă trebuie să investească mai mulţi bani. Un singur model costă peste 2.000 de euro, dar fiecare participant are 3 în trusa de competiţie. Acest lucru se impune din cauza condiţiilor meteorologice, fiecare model fiind adaptat unei situaţii anume: soare, vânt, ploaie. Din păcate, acest sport oferă mai mult satisfacţii personale, campionii nefiind recompensaţi pe măsură. Un participant poate strânge într-un an de competiţii doar câteva mii de euro, pe care le va reinvesti, cu siguranţă, în alte aeromodele. Clubul de aeromodelism din Piteşti deţine cinci cupe mondiale la individual, două cupe câştigate pe echipe, cinci titluri europene şi zeci şi zeci de trofee câştigate în diverse concursuri.

 

Comments

comments

DISTRIBUIȚI