ŢEAPĂ ONLINE Oamenii au picat în plasă după ce li s-a promis că pot câştiga, prin tragere la sorţi, unul dintre cele mai dorite telefoane ale momentului. Tot ce era de făcut era să dea LIKE unei poze. Falsul concurs poate fi o acţiune ilegală de colectare de date. O înşelătorie pe Facebook a făcut zilele trecute peste 12.500 de victime în rândul utilizatorilor din România. Peste 1.000 dintre aceştia sunt din Argeş, printre ei numărându-se inclusiv jurnalişti, oameni de afaceri şi tineri politicieni. Practic, oamenilor li se promitea un gadget care face senzaţie în acest moment – Samsung Galaxy S II. Băieţii care au pus la cale toată escrocheria au folosit un mecanism banal. „Orange România îţi dă şansa să câştigi un Samsung Galaxy II, trebuie doar să dai Like + Share. Succes!”. Acesta este mesajul cu care pagina de Facebook „Concurs Orange România” îşi ademenea victimele. Aşadar, cu doar două click-uri, puteai intra în cursa pentru smartphone-ul de ultimă generaţie. După ce au dat Like, victimele s-au abonat, practic, la pagina respectivă, şi vor primi în NewsFeed conţinutul ei, care cuprinde şi link-uri periculoase. Pe de altă parte, cei care au dat Like pozei, au ajutat indirect la popularizarea paginii escrocheriei.
Falsa pagină de concurs a strâns peste 12.000 de like-uri şi tot atâtea Share-uri pe o poză, la care se adaugă 10.000 de like-uri şi tot atâtea share-uri pe o altă imagine a premiului. Şi mai îngrijorător este faptul că primul post pe pagină conţinea un link către un torrent. Linkul nu ducea nicăieri, însă nu este exclus ca torrentul să fie canal de răspândire a unei ameninţări informatice mult mai periculoase, iar această iniţiativă să fie, de fapt, o acţiune de colectare de date, adică de persoane care să amplifice retransmiterea ulterioară. Până la urmă, după sute de reclamaţii, pagina a fost închisă. Mecanismul de răspândire al acestei escrocherii este foarte eficient, fiind bazat pe diseminarea benevolă a malware-ului. Există două căi prin care utilizatorii pot cădea în cursă: fie le apare pe Perete sau în Fluxul de ştiri un mesaj care promovează concursul, fie în Fluxul lor de ştiri există un mesaj postat de un prieten, însoţit de o poză a premiului şi de instrucţiunile de participare. Un mod prin care utilizatorii îşi pot creşte gradul de protecţie în faţa pericolelor informatice pe canalele de Social Media este să folosească produsele gratuite Safego, oferite de Bitdefender. În plus, trebuie verificat site-ul oficial al firmei organizatoare şi văzut dacă este anunţat şi acolo un astfel de concurs. Abia după trei zile de la apariţia paginii false, Orange România a emis un comunicat oficial prin care îi avertiza pe utilizatorii de Facebook de pericolul acestei ameninţări.

Comments

comments

DISTRIBUIȚI