Sfaturi: Când trebuie schimbat lichidul de frână?

Sfaturi: Când trebuie schimbat lichidul de frână?
Lichidul de frână reprezintă fluidul principal de lucru din sistemul hidraulic de frânare. Acest lichid are rolul de a transmite forța din cilindrul principal către cilindrii roților, datorită căreia plăcuțele de frână apasă pe discuri, îndeplinindu-se astfel operațiunea de frânare.
Cât de des trebuie să schimbi lichidul de frână?
În timp, lichidul de frana poate absorbi umiditatea din aer, ce poate determina lichidul sa se degradeze si sa nu mai functioneze cum trebuie. De aceea, este important sa scoateti periodic lichidul afara de tot si sa il inlocuiti cu altul nou, pentru a asigura functionarea propice a acestuia.
Cei mai multi mecanici sugereaza inlocuirea lichidului de frana o data la unul sau doi ani, desi, fiecare masina are propriul regim de intretinere. Dat fiind faptul ca lichidul de frana este esential pentru siguranta ta, consulta manualul de utilizare a masinii pentru a vedea la cat timp este recomandat sa il schimbi, in cazul tau.
Tipuri de lichide de frână după compoziția lor:
Lichide minerale. Baza acestora o constituie petrolul purificat. Aceste produse au proprietăți excelente de lubrificație și protejează sigur părțile componente ale sistemului împotriva distrugerii, nu absorb umezeala și nu au nici un efect dăunător asupra elementelor de îmbinare sau asupra vopselei. Mai multe decât atât, costul lichidelor de frână pe bază minerală este mult mai mic comparativ cu produsele sintetice. Aceste produse se utilizează cel mai frecvent pentru mașinile din generații mai vechi întrucât nu îndeplinesc cerințele de standarde moderne.
Lichide pe bază de acid glicolic. Aceste sunt produse fabricate pe bază de poli-glicoli și eterilor acestora. Dețin caracteristici îmbunătățite. Dar au capacitatea de a absorbi umezeala din aer, lucru care duce la diminuarea temperaturii mari inițiale de fierbere în timpul rulării și, de asemenea, cauzează creșterea vâscozității la temperaturi joase. Se folosesc cel mai mult în cazul tuturor mașinilor moderne. Nu sunt compatibile cu elementele de îmbinare ale mașinilor din generații mai vechi.
Lichide pe bază de silicon. Acestea sunt produse pe bază de polimeri organo-silicon. Dețin o vâscozitate stabilă indiferent de temperatură. Nu absorb umezeala dar au proprietăți de lubrifiere insuficiente și prețuri mari. În plus, pot capta aer, motiv pentru care nu sunt permise pentru mașinile cu sistem ABS.
Clasificarea lichidelor de frână
În conformitate cu clasificarea DOT (Departamentul de transport al USA), lichidele de frână ce se folosesc în prezent, se pot categorisi în următoarele tipuri:
DOT 3. Aceste lichide se utilizează în mașinile concepute pentru utilizare la viteze mici și medii. Ele sunt, cel mai adesea, destinate sistemelor care au mecanism de frânare pe tambur pe ambele axe sau sistemelor care au discuri pe axul frontal și tamburi pe axul posterior. Produsele din această categorie îndeplinesc cerințele următoare: temperatura de fierbere este nu mai mică de 205 și 140°C, în cazul unui produs curat și, respectiv, a un unui produs cu conținut de apă de 3.5%; vâscozitatea cinematică la temperaturi de 100°C nu trebuie să fie mai mică de 1.5 mm2/s, iar la −40 °C – nu mai mică de 1500 mm2/s.
DOT 4. Aceste produse sunt concepute pentru mașinile de mare viteză, dotate cu mecanisme de frânare cu discuri (inclusiv cele cu sistem de ventilație) pe ambele axe. Ele au următoarele caracteristici: temperatura de fierbere nu este mai mică de 205 unui produs curat și, respectiv de 140°C  pentru un produs cu un conținut de 3.5 % apă; vâscozitatea lor kinetică la o temperatură de 100°C nu trebuie să fie mai mică de 1.5 mm2/s iar la o temperatură de −40 °C – nu mai mică decât 1500 mm2/s.
DOT 5.1. Aceste lichide sunt concepute pentru mașinile sport ce au sisteme de frânare concepute pentru rulare în condiții de sarcini la temperaturi înalte. Au temperatura de fierbere la 260–180 °C și vâscozitatea cinematică de cca  1.5–900 mm2/s la temperaturi de peste și, respectiv, de sub zero grade.
DOT 5.  Acestea corespund acelorași cerințe ca și la lichidele DOT 5.1 dar sunt concepute pe o bază diferită. De regulă, se utilizează în cazul mașinilor de curse sau altor mașini de tip sport.
DOT 4, clasa 6. Acestea sunt în strictă conformitate cu standardele cerute de sistemele ABS. Au temperatura de fierbere la 250–165 °C și o capacitate excelenta de menținere a fluidității și la frig extrem: vâscozitatea lor nu depășește 750 mm2/s.
Acestă clasificare nu se aplică și produselor pe bază minerală. Acestea trebuie să îndeplinească alte cerințe.
Surse de informare:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here