Camera Deputaţilor a adoptat marţi, 16 mai, proiectul de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, iniţiativă elaborată şi votată de social-democraţi.

Potrivit noului act normativ, prețurile asigurării obligatorii se vor baza pe un tarif de referință calculat de ASF şi nu vor mai fi fixate prin lege. Totodată, au fost plafonate cheltuielile administrative ale asiguratorilor la procentul de 25%. O modificare importantă adusă de lege se referă la introducerea sistemului de decontare directă, care va avea loc între asiguratorii şoferilor implicaţi într-un eventual accident.

Totodată, s-au înăsprit pedepsele pentru service-uri în cazul în care folosesc piese contrafăcute sau neomologate, fapta devenind infracţiune sancţionată cu închisoarea de la 2 la 7 ani.

Propunerea legislativă, iniţiată şi susţinută de Grupul parlamentar al PSD, a fost elaborată ţinându-se cont, în principal, de prevederile directivelor europene în materie, de propunerile formulate de asociaţiile profesionale şi patronale ale asiguratorilor şi transportatorilor auto, precum şi de experienţa altor state membre UE în ceea ce priveşte reglementarea acestei asigurări.

Alte texte adoptate prevăd că, în calculul tarifului de primă, asiguratorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienți de majorare și corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale ASF.

Criteriile de aplicare pentru sistemul bonus-malus sunt cele prevăzute în reglementările ASF. Clasa bonus-malus poate lua în calcul istoricul șoferului.

Asiguratorul are obligația să informeze asigurații cu privire la modul de calcul al primei de asigurare. Asiguratorii RCA și intermediarii de asigurări RCA sunt obligați să informeze asigurații cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 de zile înainte.
Personalul care efectuează constatarea daunelor este avizat de ASF. Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa Biroului Asiguratorilor Auto din România (BAAR) pentru formularea unei oferte de asigurare, calcularea acesteia urmând să pornească de la tariful de referință.

Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze o cerere de despăgubire către asiguratorul RCA sau către propriul asigurator RCA în cazul decontării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către BAAR, în cazul producerii unui risc acoperit de acesta.
Proiectul introduce sistemul decontării directe între asiguratorii RCA. Potrivit amendamentelor, decontarea directă este aplicabilă la îndeplinirea condițiilor referitoare la faptul că accidentele auto se produc pe teritoriul României, vehiculele implicate sunt înmatriculate în România, prejudiciile sunt exclusiv asupra vehiculelor și ambele vehicule implicate au asigurare RCA valabilă.

Un amendament adoptat permite proprietarilor de mașini să obțină despăgubiri dacă își repară automobilul accidentat în orice service, în afara sistemelor de referință propuse inițial de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Comments

comments