Interviu cu Daniel Roman: Francmasoneria este în foarte mare măsură un demers individual, chiar dacă se desfașoară într-un cadru colectiv.

Cine sunteți dumneavoastră?

Numele meu este Daniel Roman, sunt născut în Bucureşti, în anul 1956. Din punct de vedere profesional sunt inginer constructor, absolvind Facultatea de Construcţii din Bucureşti. După o cariera profesională de circa 36 de ani în domeniul construcţiilor, acum beneficiez de o binemeritată pensie. Masonic vorbind vă pot spune că am fost inițiat în anul 2001, în Respectabila Lojă Athenaeum – membră a Marii Loji Naționale din România.

Cum a luat ființa Marea Lojă Națională a României?

Aşa cum v-am spus eu am fost inițiat în anul 2001. Ca proaspat ucenic, la una dintre ținute am fost martorul ocular al citirii a două scrisori ce erau adresate Marelui Maestru de la acea vreme, Prea Respectabilul Frate Gheorghe Comănescu. Ambele scrisori reclamau iregularitați constatate la nivelul conducerii Marii Loji și anunțau că anumiti frați nu doresc să tolereze și să fie părtasi la acele fapte. Eram mult prea proaspt sosit în lojă ca să fi putut realiza importanţa momentului sau gravitatea faptelor invocate. Inițiatorii demersului erau Prea Respectabilul Frate Nicu Filip, unul dintre foarte puținii francmasoni români rămași în viață după perioada comunistă, el fiind dealtfel și primul Mare Maestru instalat imediat după revoluția din 1989 şi Respectabilul Frate Virel Dănacu, la acea vreme cred că încă mai era Venerabilul Lojei. Cert este faptul că în luna aprilie a anului 2002 un numar de 5 sau 6 Loji, nu s-au mai prezentat la Conventul organizat la Bucureşti de către Marea Loja Naționala din România și au organizat, în paralel, dacă nu mă înșel chiar în aceeași zi, un Convent la Braşov. La acest Convent de la Braşov s-au pus bazele constituirii Marii Loji Naționale a României, Mare Maestru fiind ales Respectabilul Frate Viorel Dănacu, Prea Respectabilul Frate Nicu Filip fiind Mare Maestru de Onoare. Și așa a pornit la drum Marea Lojă Națională a României, practic de la zero. O mână de Frați ce doreau o schimbare și o masonerie mai curată, cel puțin la aceea vreme eu așa am perceput. Ulterior aveam să-mi mai nuanțez părerile. În fine, la scurt timp, printr-un concurs de împrejurări am discutat cu Prea Respectabilul Frate Tudorel Nițulesc care acum era Maestrul Venerabil al Lojii cu nr. 1 a Marii Loji Naționale a României, care mi-a propus să mă alatur acestei Loji. Am acceptat și iată după 18 ani activez în aceeasi Loja simbolică cu nr. 1, a Marii Loji Naționale a României fiind cel mai vechi membru, în activitate, al Obedientei și prin voința Fraților mei momentan sunt și Marele Maestru al acestei Mari Loji.

Ce ne puteți spune despre Marea Lojă Națională a României din prezent?

Anul acesta, în luna aprilie, Marea Loja Națională a României a împlinit 18 ani. Într-o viață umană 18 ani ar însemna majoratul, vârsta la care începi să devii adult. În viața unei organizații și mai ales a unei organizații cu caracter masonic, cred că nu putem echivala 18 de ani de existență cu majoratul. Mai degrabă cred că suntem la începutul ciclului primar de învățământ, poate prin clasa a doua sau treia, dar deja am învățat să citim și să scriem și undeva pe la un sfârșit de an, pentru ca am fost silitori am primit şi un premiu. Acest premiu se numește Patenta de funcționare în Ritul Scoțian Antic și Acceptat primită de la Marea Lojă a Franței.

Acum să ieșim din planul alegoric și să revenim în planul concretului.

Actualmente Marea Lojă Națională a României are în componența sa 25 de Loji situate în mai multe orașe din România, Loji în care activează circa 550 de membrii. Sunt 25 de Loji active, dar numărul de înregistrare al celei mai recente Loji este 125. Vă spun acest amănunt ca să înțelegeți că în toți acești ani nu a fost simplu sau uşor. Au venit mulți profani care au fost inițiați, dar au și plecat foarte mulți. Cauzele au fost multiple și despre acest subiect se poate discuta foarte mult. Au fost neînțelegeri şi probleme și mici, și mari, și chiar foarte mari, generate în general de natura noastră umană încă neșlefuită și de neînțelegerea corectă a principiilor Francmasoneriei. Înşiși membrii fondatori au plecat din organizație alegând alte drumuri. Marea Loja Națională a României a avut însă șansa ca imediat după înființare să intre în contact cu Marea Lojă a Franței. De ce spun că a fost o șansa, pentru ca am putut să cunoștem și să urmăm un model consacrat și verificat în timp. Am avut însă și inspirația de nu pune la îndoială ceea ce ni s-a revelat și oferit, măcar o dată am reușit să nu ne dorim să fim originali și să nu inventăm noi, pentru a nu stiu câta oară, roata. Așadar imediat ce ni s-a oferit șansa ne-am alăturat grupului de Mari Loji de pe lângă Marea Loja a Franței. În anul 2004 Marea Lojă Națională a României a devenit al cincilea membru al actualei Confederații Internaționale a Marilor Loji Unite de Rit Scoțian Antic și Acceptat, care astăzi cuprinde 30 de Mari Loji din întreaga lume, Confederație care în acest an va sărbători 20 de ani de existență. Îmi aduc aminte cu plăcere că am fost martor ocular și al acelui moment. La această oră Marea Loja Națională a României are semant un Tratat Scoțian cu Marea Lojă a Franței și în cursul anului trecut, Marea Lojă Națională a României a primit Patenta de funcționare în Ritul Scoțian Antic și Acceptat de la aceeași Mare Lojă a Franței. Putem spune așadar că toate eforturile noastre nu au fost în zadar. La ora actuală deținem documentele necesare prin care putem dovedi oricând și oricui că avem un statut perfect regular din punct de vedere masonic. Este adevărat că recunoaşterea noastră vine din zona francofilă a masoneriei europene şi nu din cea anglosaxonă.Dar și aceasta este o poveste întreagă care ar ocupa mult spațiu dacă am intra în amănunte.

Cum caracterizați Francmasoneria din România?

Fenomenul masonic este extrem de diversificat și complex. În România la ora actuală cred că există absolut toate formele de exprimare masonică. Există o diversitate foarte mare de forme a căror ințelegere necesită foarte, foarte mult timp. Această stare de lucruri nu am inventat-o noi, ci, pur și simplu, am importat-o și în țările cu tradiție îndelungată situația fiind aceeași. Există o singură diferență între țările cu tradiție și România și aceea este vârsta organizațiilor masonice. Începând cu Anglia, care acum trei ani a aniversat 300 de ani de existență, și continuând cu foarte multe țări din Europa sau din lume care numără anii de Francmasoneria cu sutele, pe mapamond putem găsi foarte multe organizații masonice care au trecut prin etapele creației, pe care noi acum le parcurgem, acum 200 sau 150 sau 100 de ani. Astfel au avut timp să discearnă ce este bine și ce este greșit, au avut timp să înțeleagă ce îi atrage pe profani în Lojile masonice, ce ar trebui făcut în Lojile masonice și ce nu, au avut timp să se maturizeze ca oameni și ca organizații, să devină mai înțelepți și mai buni. În același timp și societatea a avut timp și numeroase ocazii să vadă și să înțeleagă ce este Francmasoneria şi ce ofera ea adepților ei. Deși în România Francmasoneria a apărut la scurt timp după ce ea a apărut în Europa, din nefericire nu a beneficiat de continuitatea binefacătoare. Existența ei a fost întreruptă suficient de lung timp pentru ca cei mai în vârstă, care știau, să dispară în mod natural, iar cei mai tineri să nu știe de existența ei. Așadar noi am reaprins luminile acum 30 de ani luând aproape totul de la zero. Dintre cele câteva mii de francmasoni români de dinaintea perioadei comuniste, după revoluția din 1989 mai erau în țară, în viață, sub 10 și aceia foarte în vârstă, unul dintre ei fiind Prea Respectabilul Frate Nicu Filip despre care v-am pomenit ceva mai înainte. În consecință, în afară de structuri organizatorice similare cu cele din alte țări, nu avem mai nimic din toate celelalte și cele mai mari lipsuri ar fi înțelepciunea personală, la nivel uman și maturitatea organizațională. La modul general, ca și francmasoni suntem mult prea preocupați de planul material al acestei vieți pământene decâ de planul spiritual. Ne preocupă mult mai mult să avem decât să fim. Aceste deficiențe vin și din faptul că instituțional vorbind, ca și organizații suntem foarte tineri, iar în Lojile noastre sunt foarte mulți frați tineri și foarte tineri, lipsind cei mai maturi, ca să nu mai vorbim de cei avansați bine în vârstă care în mod natural caută mai mult planul spiritual și care au avut totodată timp să ajungă la o oarecare înțelepciune și care astfel ar putea aduce un echilibru în Loji. De aici toate frământarile mai vechi sau mai noi, unele fiind chiar subiect de presă în aceste zile.

Că tot ați atins acest subiect, ce parere aveți despre evenimentele recente din Marea Lojă Națională din România?

Deși Marea Lojă Națională din România este cea mai veche Obediență din țară iată că întreprinde lucruri ce în alte țări sunt de neconceput și reacțiile s-au văzut imediat. Efectul care este vizibil, ca și vărful unui iceberg, ține de aspectul organizațional, unde s-au făcut deja lucruri ce nu respectă nicidecum cutumele masonice, nu are rost să intrăm în detalii pentru că sunt lucruri foarte tehnice pe care le pot înțelege doar cei inițiați. Însă cauza, ceea ce nu se vede, este de fapt tot natura umană, orgolii foarte mari, dorința de putere și avariția. În epoca modernă nu este deloc normal ca un singur frate să ocupe demnitatea de Mare Maestru timp de 15 ani. De exemplu în Franța, la Marea Lojă a Franței, Marele Maestru este ales în fiecare an, putând ocupa această demnitate maximum trei ani consecutiv. Dar în țările cu masonerii mai tinere și aici vorbim în mod special de țările foste comuniste, se mai întamplă astfel de lucruri, găsim mandate de câte 5 ani cu posibilitate de realegere, Marii Maeștrii au puteri nelimitate și nu pot fi trași la răspundere în niciun fel, se fac tot felul de jocuri de culise și aranjamente cu voturi cumparate pentru a ocoli regulile chiar și acolo unde ele există. Deși am putea considera astfel de derapaje ca fiind inerente tinereții noastre organizaționale este păcat că imaginea Francmasoneriei în general este afectată și se degradează datorită unor astfel de evenimente. Chiar dacă administrarea corpurilor masonice nu este Francmasonerie în sine, din păcate ceea ce se vede în afara, în lumea profană, este doar această zonă administrativă și astfel de situații contorsionează serios imaginea Francmasoneriei în societate. Ca să concluzionez am să revin pentru câteva momente iarăși în planul alegoric și am să-l citez pe un Frate drag care a spus o dată că: ”Din punct de vedere masonic suntem încă în perioada copilăriei și inerent vom face toate bolile copilăriei”.

De ce în mediile on-line și nu numai, se vorbește urât despre Francmasonerie?

Francmasoneria, încă de începuturile ei a avut atât adepți cât și oponenți și denigratori. Sistemul democratic în care trăim azi și pentru a cărui instaurare mulți frați francmasoni și-au dedicat întreaga lor viață, permite oricărei persoane să-și exprime părerile și crezurile. Părerea mea este aceste opinii sunt generate de necunoaștere la unii, de înclinația spre adoptarea teoriilor conspiraționiste drept realitate, la alții și de ce nu la alții ar putea fi rea voința sau chiar slujirea unor interese. Probabil ca pot exista încă multe alte cauze, nu știu să vă spun mai mult.

În spațiul public există și Marea Lojă Naținală a României – Loja de Ritualistică Comparata și cercetari Masonice, care este situația cu această Mare Lojă sau ce este ea?

Este simplu, fiecare corp masonic este purtat prin viața profană de un ONG, o Asociație de regulă, care poarta același nume ca și corpul masonic. Pe vremea când Mare Maestru al Marii noastre Loji era Fratele Viorel Dănacu, a avut ideea de a crea o Lojă de ritulistică și studiu sau cercetare, așa cum îi spune numele. Inspirația lui din acel moment a fost să inființeze o Asociație cu acest nume, tocmai pentru a se vedea că este în relație cu Marea Lojă Națională a Rmâniei. La momentul când, prin vot democratic, Fratele Viorel Danacu a fost oprit să ocupe în continuare, după două mandate consecutive, demnitatea de Mare Maestru, s-a decis să-și continue propriul drum pe care să fie în continuare Mare Maestru și și-a continuat activitatea cu Asociația mai sus amintită, al cărei Președinte era. Aceasta este situția reală, Asociația funcționează în continuare cu numele ales la înființare, deși nu mai este în relație cu Marea Lojă Națională a României. Desigur că se creează confuzie, dar nu este nimic ilegal în această speță. Prin aceeași proastă inspirație, spun eu, și când s-a ales numele Marii noastre Loji s-a creat confuzie și nu s-a reușit crearea unei imagi distincte a Marii Loji nou create, atunci în 2002. Acum după atâția ani cred că a fost o decizie intenționată și nu doar întâmplătoare sau neinspirată, dar istoria este deja scrisă. Și astăzi cred că sunt foarte mulți care nu știu diferența dintre Marea Lojă Natională din România și Marea Lojă Națională a României și chiar aș vrea, foarte pe scurt, să menționez principalele două diferențe dintre aceste două Mari Loji, diferențe din care rezultă multe altele. Astfel prima diferență ar fi că Marea Loja Națională din România este în relații și are recunoștere de la Marea Lojă a Angliei iar Marea Lojă Națională a României este în relații si are recunoșterea Marii Loji a Franței. A doua mare diferență este că în ritualurile Marii Loji Națională din România nu se folosește deviza ”Libertate, Egalitate, Fraternitate” pe care noi cei din Marea Lojă Naținală a României o folosim. Deși ar fi mai multe de spus, mă opresc aici pentru a nu lungi răspunsul foarte mult.

Ați vorbit despre recunoaștere, dar în spațiul masonic se discută mult și despre regularitate.

Părerea mea este că se folosește mult acest termen, dar nu se discută despre el suficient de mult, ca dovadă că și acum găsim frați care confundă Recunoșterea cu Regularitatea. Desprea Recunoștere am vorbit câte ceva și cred că este pe înțelesul tuturor ce însemnă. Cu Regularitatea este mai complicat de dat o explicatie pe care să o înțeleagă cei neinițiați. Aceasta fiind situația am sa apelez din nou la exprimarea alegorică. Stiți bine că dacă avem un carnet de conducere putem conduce un atomobil în mai toate țările lumii chiar și în cele unde se circulă pe partea stângă a șoselei. Așadar cu toții suntem recunoscuți drept șoferi doar că unii circulă pe partea dreaptă și alții pe partea stângă, aceasta fiind singura diferenta, în rest toate regulile și semnele de circulație pe care le respectăm sunt aceleași existând totuși și foarte puține sau foarte mici excepții, neesențiale totuși. Cam așa este și cu Regularitatea masonică și noi și frații din Marea Lojă Națională din România, respectam aceleși reguli principale, de bază, zise și criterii de regularitate, care sunt foarte puține la număr, doar că noi funcționăm în relație cu Marea Lojă a Franței, iar frații noștrii, în relație cu Marea Lojă a Angliei. Altfel spus, suntem două trupe de actori care jucăm aceeași piesă de teatru, interpretăm același text doar că sub îndrumarea a doi regizori diferiți. Unul fiind cu afinități monarhiste și altul adept al principiilor democrației este firesc să existe mici diferențe de viziune și abordare a textului dar piesa rămâne aceeași, mesajul este același. Stupiditatea situației constă însă în faptul că prin reguli administrative, impuse cândva în istoria mai îndepărtată sau mai recentă, se interzice fraților din cele două Mari Loji să se viziteze, să participe unii cu alții în ținute comune, să aibe acțiuni comune. Eu personal nu sunt de acord cu această regulă. Nu am găsit niciunde în regulile sau învățăturile masonice ca fiind acceptabil acest lucru, din contră. Probabil cu timpul, când vom fi mai înțelepți și unii și alții, această regulă nu doar stupidă, ci chiar contrară cutumelor fraternității, va fi abandonată.

Ce înseamnă să fii mason, ce le puteți spune profanilor?

Pentru a fi cât mai elocvent am să apelez din nou la exprimarea alegorică. Dacă cineva vă întreabă pe dumneavoastră ”Ce este un măr?” Îi puteți spune că este un fruct, că este rotund, roșu, dulce și așa mai departe. Oricât de elocvent v-ați strădui să fiți, persoana care v-a pus întrebarea nu va ști niciodată cu adevărat ce este un măr până nu îl va gusta. Așa și cu Francmasoneria, oricâte explicații s-ar da despre ea, nu se poate înțelege cu adevărat până nu ești inițiat. Totuşi câteva lucruri ar fi de spus. Aș începe cu o precizare care poate nu pare importantă dar eu consider că trebuie spusă chiar de la început. Dacă printr-un mod sau altul un profan se inițiază, el are deplina libertate și poate oricând să părăsească Loja în care s-a inițiat, dacă consideră că nu a găsit ceea ce căuta. Apoi aș spune că Francmasoneria este în foarte mare măsură un demers individual, chiar dacă se desfașoară într-un cadru colectiv. Francmasoneria doar îţi propune un drum, îți propune un mod de a-ți trai viața și pentru a te ajuta îți arată reperele care te ajută să te ghidezi, să nu te rătacești. Acest drum este drumul fraternității, drumul asumării virtuților ca mod de viață, drumul acceptării aproapelui cu bune și cu rele, drumul carității în raport cu cei mai puțin favorizați de soartă, drumul cunoașterii ezoterice și filozofice, drumul căutării Adevarului și al împlinirii spirituale, depinde de fiecare în parte cât efort depune pentru a ajunge cât mai departe pe acest drum. În Francmasonerie nu primești nimic de-a gata, cum se spune, nu primești nimic prefabricat de alții, ție rămânându-ți să-ți însușești produsul gândirii sau muncii altora. În Francmasonerie trebuie ca din prima clipa să muncești pentru a descoperi și însuși cunoașterea, munca unui Franscmason în scopul dobândirii cunoașterii nu se oprește niciodată. Și cum să deții cunoșterea fără ca ea să fie însoțită de manifestarea și exprimarea prin acțiune ar fi inutil și lipsit de sens, Francmasoneria prin cadrul ei colectiv îți oferă posibilitatea să manifești cunoșterea prin împărtășirea ei cu frații și desemenea ea te îndeamnă și te încurajează continuu să acționezi conform nivelului de cunoștere dobândit. Dacă în schimb cineva caută avantaje materiale, dezvoltarea unui sistem de relații mai mult sau mai puțin ocult, caută parteneri de afaceri, sau persoane care să le creeze facilități pentru a obține diverse avantaje în afaceri, eu le recomand să nu caute Francmasoneria, să caute vreun club de afaceri că sunt și din acelea destule în România.

Cum pot lua profanii legatura cu Marea Loja Naţională a României?

Ca orice asociatie exista un secretariat permanent unde profanii pot adresa întrebări, nelămuriri: secretariat@grandlodge.ro

Comments

comments