Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta, împreună cu multe oficialităţi de nivel înalt, a prezentat cu mândrie primul tren electric românesc, Hyperion. O creaţie de ultimă generaţie în domeniu, a firmei Softronic din Craiova, care poate ajunge să circule cu o viteză de peste 160 de kilometri pe oră. Deşi ar aduce transportul feroviar românesc la un nivel comparabil cu cel din ţările dezvoltate, Hyperion nu va putea fi văzut prea curând pe toate căile ferate româneşti pentru că nu îi permite infrastructura veche şi inadecvată. Pe ruta Piteşti – Bucureşti sau Piteşti – Craiova, nici atât, pentru că aceasta nu este… electrificată.
Şi nici nu va fi prea curând, dacă analizăm lista de investiţii a Ministerului Transportului, făcută publică săptămâna trecută. Anul acesta, 2014, 100 de milioane de lei de la bugetul de stat se duc doar pe lucrări de reparaţii la reţeaua de cale ferată din România sau, cel mult, pe lucrări la continuarea celor din anii trecuţi. Insuficienţa banilor nu permite noi investiţii, ci doar reparaţii.
Iar printre investiţiile în electrificarea căii ferate se numără o singură linie, şi aceasta nu este Piteşti – Bucureşti, ci Doaga – Tecuci – Barboşi, inclusiv Dispecer Feroviar la Galaţi, adică 82 de km, pentru care se vor cheltui 6 milioane lei. Comparabil, ruta Piteşti- Bucureşti are o distanţă aproximativ egală. Deci, dacă ar fi realizată acum, ar costa cam la fel.
Potrivit datelor oficiale, în afară de lucrările finanţate cu fonduri de la bugetul de stat, CFR Infrastructură mai derulează şi lucrări la care finanţarea este asigurată în proporţie de 85% de la bugetul UE, aşa cum sunt cele de pe Coridorul IV Pan-European, dar şi cele pentru reparaţia unor gări aflate într-o stare avansată de deteriorare, printre care şi Piteştiul. Aceasta va costa peste 82 de milioane de lei noi, circa 19 milioane de euro, dar, pentru că banii nu au venit la timp, termenul de dare în folosinţă a noii gări, începutul lui 2014, a fost serios depăşit. Însă, alocarea de la Bruxelles pentru lucrări pe calea ferată, în perioada 2014 – 2020 este de 2 miliarde de euro, bani în care putem spera că se va putea face şi electrificarea liniei spre Bucureşti.

Comments

comments

DISTRIBUIȚI