ISTORIE PE 4 ROŢI În cei 45 de ani de activitate, Automobile Dacia a lansat peste 25 de modele, care, de-a lungul timpului, au suferit transformări semnificative, din dorința de a se plia pe exigențele consumatorilor şi a face faţă concurenţei

Începuturile Dacia sub licența franceză

Lansarea primului model Dacia avut loc în 1968, într-un timp relativ scurt de la înființarea uzinei de la Colibaşi, atunci când legendarul model Dacia 1100, o copie la indigo a Renault 8, a fost pus în circulaţie. Modificările față de Renault 8 erau minore, cea mai vizibilă fiind reprezentată doar de sigla UAP (Uzina de Automobile Pitești). În prezent, Automobil Clubul Român (ACR) găzduiește un exemplar din această serie, mai exact cel cu numărul 75, care i-a fost dăruit fostului dictator, Nicolae Ceaușescu. În anul următor, 1969, a fost lansat modelul Dacia 1300 sub licența Renault 12, care era de fapt o berlină cu 4 uși și tracțiune pe puntea față, pentru ca, mai târziu, în 1973, să apară și versiunea acestui model: Dacia 1300 Break. Aceasta din urmă a fost produsă în peste două milioane de exemplare, devenind un simbol pentru români, la fel de puternic ca Trabantul pentru nemţii din Germania de Est. La fel de cunoscut este și modelul 1310, apărut în 1978, o variantă restilizată a modelului 1300, cu modificări aduse la interiorul vehiculului, la stopurilor și faruri. Acest model s-a vândut și în Anglia, sub numele de Dacia Denem. Nici Dacia 1320 nu poate să treacă neobservată din categoria celor mai consacrate modele, fiind fabricată din 1987 până în 1991, când a fost înlocuită cu modelul 1325. Modelul a apărut din necesitatea de a avea în România comunistă un echivalent la noile modele în două volume apărute în celelalte țări socialiste, precum prototipul rusesc Lada Samara şi Skoda Favorit sau Zastava Florida, fabricat de cehi.

De la Nova la Logan

În 1985, Dacia începe proiectarea primului model de autoturism de concepție românească 100%, proiect ce își are finalitatea abia în 1995, sub numele de Dacia Nova. Nova este prima mașină proiectată integral de inginerii de la Automobile Dacia, modelul de inspirație fiind Peugeot 309. Însă, din cauza celor 10 ani de proiecție, la momentul lansării, Nova avea deja un aspect învechit și, din acest motiv, avea încă din strat un dezavantaj considerabil. Deși francezii de la Renault erau parteneri cu românii din 1999, an în care achiziţionaseră 51% din acţiunile uzinei de la Mioveni, în 2000 și 2003 mai au loc încă două lansări de autoturisme, respectiv Dacia SuperNova și Dacia Solenza. Numai că obiectivul de a face din Dacia un brand internațional nu este atins. Chiar dacă cele două modele au beneficiat de îmbunătățiri considerabile, ele nu au reușit să aducă succesul care urma să fie atins prin lansarea Daciei Logan, în 2004. Noul model a dovedit că Dacia are potențial de a deveni o marcă internațională. La scurt timp după lansare, Dacia Logan a cucerit 50 de țări. În 2006 și 2007 apare colecția Logan, alcătuită din versiunile Logan Prestige, Logan MCV și Logan VAN.

Duster, primul 4×4 din istoria Daciei

Momentul Logan a fost însă doar un început, iar Uzina Dacia Renault, sub patronajul francez, a reușit să producă modele din ce în ce mai performante și cu un aspect cât mai modern. Din această categorie face parte și Dacia Sandero, primul model care poartă noua siglă Dacia, produs în 2007 și lansat pe piață în 2008. A fost proiectată cu scopul de a depăși succesul modelului Logan. Obiectivul a fost îndeplinit, căci în 2009 a primit premiul pentru „Mașina anului în România”. Spre deosebire de celelalte modele, Sandero beneficiază de un design dinamic, puternic și a fost gândit special pentru drumurile din România. În 2010, pentru a răspunde cerințelor exigente ale consumatorilor, Dacia a lansat pe piață şi modelul Duster, care se adresează în special nevoilor unei familii, cu o încăpătoare cabină de pasageri. Succesul Duster a depăşit graniţele ţării, el fiind comercializat, la fel ca şi Loganul, atât pe pieţe europene, cât şi asiatice.

Concepte și modele limitate

Între 1970 și 1981, Dacia a produs o serie de modele mai puțin cunoscute publicului larg, fiind destinate nomenclaturiştilor vremii. Astfel, elita PCR putea beneficia de serviciile vehiculului Dacia 2000, model exclusivist, disponibil doar în culorile negru și albastru închis, producție limitată și necomercializată pentru cetățeni. Acesta avea cam toate dotările pe care le are un automobil contemporan, fiind o versiune a lui Renault 20, considerat echivalentul puterii în societatea românească. Tot în anii ’80 s-a produs, special pentru tineri, un model Dacia 1410 Sport, o variantă cu două uși, care era folosită și la cursele de raliuri, al cărui motor a fost modificat de Nicu Grigoraș de pe modelele Renault. Nici persoanele cu handicap nu au fost uitate, pentru ele construindu-se Dacia 1310 Hycomat, un model cu trei volane, adaptate special pentru nevoile acestora. De exemplu, volanul din mijloc era cel de direcție, iar cel de deasupra era frâna. Tot la prototip ne gândim și când spunem Dacia Mini, realizată în 1980 pentru a reduce din consum, reprezentând prototipul unei mașini economice.

 

Comments

comments

DISTRIBUIȚI