De curând, Piteştiul a găzduit etapa finală a unui dintre cele mai prestigioase concursuri profesionale, „Trofeul Electricianului”. Organizatori au fost Electrica şi, chiar în anul în care sărbătoreşte 10 ani de la intrarea pe piaţa românească, CEZ Distribuţie.

Din postura de gazdă a evenimentului doamna Doina Vornicu, director de operaţiuni al CEZ Romania, ne-a acordat un interviu despre ce înseamnă CEZ, ce aduce nou pentru clienţii săi, ce eforturi face pentru a asigura consumatorilor români servicii de calitate şi cu ce probleme se confruntă, atât în întreaga ţară, dar şi în Argeş. Şi, în plus, multe detalii despre ce înseamnă deschiderea pieţei de energie şi posibilitatea de a-ţi alege furnizorul.

Doina Vornicu este, în prezent, director de operaţiuni al Grupului CEZ România. La vârsta de 30 de ani devenea prima femeie care prelua postul de director de investiţii în Electrica. Din 2002 până în 2005 a ocupat funcţia de director al Direcţiei de Control General, tot în cadrul Electrica, iar apoi s-a alăturat echipei Transelectrica în poziția de șef al Serviciului Proiecte Internaţionale. A făcut apoi trecerea către domeniul privat, în 2006, când a început să lucreze pentru Grupul CEZ, iar de la mijlocul anului 2009 a preluat conducerea companiei CEZ Distribuție. Doina Vornicu are aproape 30 de ani de experiență în domeniul energetic, într-o meserie şi un lume oarecum rezervată bărbaţilor.

Ce este Trofeul Electricianului?
Este unul dintre puţinele concursuri profesionale care au supravieţuit în ţară. Cred că doar Marşul poştaşilor mai reprezintă ceva asemănător. Iar Trofeul Electricianului este un concurs de tradiţie, care a ajuns la cea de a 36-a ediţie, la care eu, personal, ţin foarte mult! Cei ce se întrec în acest concurs trebuie să dea, în primul rând, măsura capacităţii lor profesionale în munca de zi cu zi. Trebuie să înveţe zi de zi, pentru că tehnologia se schimbă continuu şi trebuie să fie pregătiţi, să intre mai repede decât ceilalţi în ritm. Trebuie să ştie să lucreze de la un aparat electromecanic, cu piese în mişcare, la cele mai noi tehnologii puse pe piaţă. Trebuie să ştie să programeze, să interpeteze, să prelucreze date…. În al doilea rând, în interiorul companiei trebuie să treacă an de an un examen de atestare, fără de care nu pot continua să fie angajaţi. Un examen atât medical şi psihologic, cât şi profesional!
Iar înainte de această etapă finală a Trofeului Electricianului, există şi faza pe companie, unde selectăm chiar cei mai buni angajaţi ai noştri care să ne reprezinte în acest concurs.

Ce înseamnă deschiderea pieţei de energie şi posibilitatea consumatorului de a-şi alege furnizorul?
Este o etapă foarte interesantă! Şi foarte provocatoare! Ca şi consumator, avem o legătură directă, electrică, cu nişte instalaţii ale furnizorului, prin instalaţii ce aparţin unui distribuitor de energie electrică. Tot ce înseamnă instalaţii, aparat de măsură, parte tehnică, ţine de operatorul de distribuţie. El trebuie să asigure accesul nediscriminatoriu la reţea a tuturor părţilor, de la ambele capete ale lanţului, atât consumator cât şi producător. Închipuiţivă că instalaţia electrică este ca o linie de cale ferată, iar trenurile care circulă pot să fie de la diferite firme. Aceia sunt furnizorii. Duc energia de la un capăt la altul prin acele trenuri, pe acea linie de infrastructură. Furnizorii nu au obligaţii tehnice, dar au obligaţii comerciale în faţa clienţilor. Ei vin şi spun: produsul energie electrică, îmbrăcat într-o anumită formă, a serviciilor energetice, vi-l oferim printr-un contract de furnizare. Distribuitorii au o formă de monopol, datorită reţelelor, dar furnizorii pot face diferite oferte: primeşti, ca şi consumator, această cantitate de energie, la acest preţ, în condiţiile de doar atâtea întreruperi pe an, cu factura emisă la acest interval, ai informaţii în acest mod, sunt disponibil pentru informaţii comerciale sau tehnice în acest interval, la acest număr de telefon, poţi plăti pe aceste canale… În curând, în piaţa deschisă, clienţii vor putea să îşi negocieze cu furnizorul toate aceste chestiuni! Furnizorul poate oferi chiar pachete integrate care să cuprindă şi verificări ale instalaţiei electrice de interior, care e proprietatea consumatorului, cum ar fi prize, siguranţe etc… Vor fi mult mai multe servicii! Chiar şi sfaturi privind alegerea electrocasnicelor sau modalitatea lor de exploatare pentru a reduce consumul de energie.

Din punct de vedere al consumatorului, un simplu client casnic, această schimbare de furnizor înseamnă o schimbare din punct de vedere tehnic, sau doar semnarea unui contract cu un furnizor care îi oferă un pachet mai bun ca preţ şi servicii?
Din punct de vedere tehnic, nu înseamnă să ne mutăm din casa unde locuim, nu trebuie să schimbăm firul sau contorul… Nu va veni nimeni să dărâme pereţii de pe casa scării ca să pună alt cablu! În niciun caz! Din acest punct de vedere, suntem racordaţi la instalaţiile distribuitorului de energie care, aşa cum am spus deja, rămâne acelaşi, şi este obligat să opereze, să menţină şi să dezvolte această reţea. Furnizorul va veni să dezvolte un mix mai mare sau diferit de servicii integrate. Unii vor oferi pachete mai complexe la acelaşi preţ, alţii vor veni cu pachete mai ieftine: de genul „eu nu îţi ofer mai multe servicii, dar îţi dau mai ieftin!” Din punctul meu de vedere, mai mult de 60 de lei pe an, un consumator casnic nu va putea economisi din acest joc de contracte! Dar poţi să economiseşti însă mult mai mult dacă obţii pachetele integrate. Dacă începi să urmăreşti care e consumul şi vine furnizorul şi te sfătuieşte, spre exempu, că ar fi mult mai bine şi mai ieftin să speli la maşină nu în perioada de vârf, ci mai spre seară, sau să îţi cumperi un frigider clasa A în loc de unul clasa A++ care o să îţi ofere cei 60 de lei numai din reducerea consumului tău!
Va fi important şi cu cine vrei să fii partener: o companie puternică ce ştii că va fi acolo şi peste un an, doi ani sau 10 ani şi care are profesionişti, ştie despre ce este vorba în această meserie şi demonstrează expertiză. O companie în creştere este una despre care nu se ştie încă multe despre ea pe piaţă! Spre deosebire, la una cu vechime ştii tot, deja şi-a demonstrat expertiza şi abilităţile!

Dar CEZ Distribuţie va rămâne distribuitorul de energie pentru Argeş!
Sigur! El nu se shimbă. Dar la nivelul grupului CEZ România, în afară de operatorul de distribuţie, avem şi furnizor de energie, care este CEZ Vânzare, care face eforturi în acest moment, şi-a revizuit strategia şi face eforturi să se pregătească pentru această deschidere a pieţii. În primă fază va veni în întâmpinarea consumatorilor din zona Oltenia şi celorlate judeţe unde acţionează pentru recontractare şi va oferi servicii în plus faţă de pachetele actuale.
Şi tot în grupul CEZ avem activitate de producţie din generare pe vânt şi generare pe apă, şi activitate de trading, şi există şi servicii comune pentru toate aceste companii. Deci cei care ne sunt deja clienţi au un mare avantaj.

CEZ Distribuţie a investit 50 de milioane de euro, în 10 ani, pentru îmbunătăţirea reţelei

Distribuitorii de energie sunt frecvent criticaţi că nu investesc în infrastructură. Ce se întâmplă în cazul CEZ Distribuţie?
Ca operatori de distribuţie facem eforturi să modernizăm instalaţiile existente. Pentru perioada următoare ne-am propus, e în noua noastră strategie, să demonstrăm clienţilor că ei sunt în centrul interesului nostru şi nu facem aceste investiţii pentru reţea sau companie, ci pentru a le asigura lor o cât mai înaltă calitate a serviciilor. Nu veţi vedea investiţii foarte mari, ci locale şi foarte multe! Un volum foarte mare, care să îndrepte acele probleme de întreruperi, să îmbunătăţim durata şi numărul întreruperilor. Bugetul pentru Argeş este destul de mare şi acoperă un număr mare de lucrări, pe întreg cuprinsul judeţului. Cu precădere pe nordul acestuia unde, în mod normal, şi datorită reliefului, şi din cauza faptului că nu am reuşit să ne înţelegem cu proprietarii de păduri şi nu avem voie să defrişăm pe zona de siguranţă a  liniei, de câte ori bate vântul e furtună, cade zăpada, cad copaci, avem probleme cu liniile. Acestea se rup şi de suferit suferă consumatorii! Noi suntem vinovatul de serviciu, dar vinovaţii fără vină.
Aceste investiţii sunt programate pe 5 ani de zile, clar urmărite prin indicatorii de performanţă cum ar fi  reducerea duratei medii a întreruperilor şi numărul de întreruperi. Acesta este modul în care se vede că am investit şi am schimbat ceva! Am scăzut deja de la o medie de 1300 de minute pe an, la sub 1000! Şi ne-am propus, pentru perioada următoare, ca rezultat final, să scădem sub jumătate. Respectiv undeva între 500 şi 600 de minute de întrerupere pe an. Scăderea demonstrează că am pornit deja acest tăvălug al investiţiilor şi modernizărilor.
Ca să facem o mică istorie, Electrica Oltenia, preluată apoi de CEZ Distribuţie, a fost cea mai mare filială privatizată, ca dimensiune şi volum de instalaţii: 7 judeţe şi cel mai mare volum de instalaţii din ţară. Fireşte că nivelul de modernizare a fost unul scăzut! Planul de investiţii a fost de circa 50 de milioane de euro la nivelul celor 7 judeţe, cu care am modernizat, în cei 10 ani neîncheiaţi încă, 26% din reţea. Poate să însemne puţin, dar sunt 10 ani, iar nivelul la care am preluat reţeaua a fost unul foarte  jos, pentru că avea o vechime de 40 de ani, şi în ea se investise doar sporadic! 

CEZ a realizat harta roşie a furtului de curent

La noi în zonă se discută foarte mult de furturile de curent. Care mai este nivelul acestui fenomen în Argeş?
Deabia aştept momentul în care să zic NU, nu există furt de curent! Dar, deocamdată, deşi sunt optimistă, legat de această chestiune, răspunsul este da! Aş vrea să punctez un lucru. Pierderile de energie electrică sunt de două feluri: tehnice – legate de procesul tehnologic, pe care ni le asumăm noi, ca distribuitori, şi pierderile reprezentate de alimentarea neautorizată – când cineva intră în instalaţie fără să aibă dreptul să facă acest lucru şi nu numai că astfel „fură” energie, dar poate crea mari neplăceri consumatorilor legali şi poate provoca şi o tragedie, să moară nişte oameni. Cine intră în mod neprofesionist într-o reţea o lasă nesecurizată, şi acesta reprezintă un pericol pentrui copii, pentru cei în vârst sau pentru cei ce, pur şi simplu, trec prin zonă. În plus, printr-o astfel de intervenţie, ei intră în casa consumatorului şi îi afectează serviciul pe care noi îl oferi şi chiar şi aparatura electrocasnică.
De multe ori nu o putem spune atât de deschis. Mulţi ani de zile ne-am ferit să spunem multe despre furtul de curent. În realitate, ne-am făcut o hartă. O hartă roşie. Am zis că trebuie să lucrăm metodic profesionist, să vedem unde, cât şi cum se fură curent. De ce noi nu ne închidem cu balanţa de energie electrică: intră multă, o parte de vede în facturi, restul dispare… Cea calculată foarte bine e acea pierdere tehnică, pe care putem să o măsurăm.
Din calculele noastre, judeţele Argeş şi Dolj sunt campioane, din cele 7 pe care operează CEZ Distribuţie. Avem o hartă şi mai punctuală, pe localităţi. Şi Piteştiul este pe ea, din păcate! Din punct de vedere tehnic, acolo unde ştiinţa aduce beneficii, aduce şi puncte slabe. Contoarele electronice, din anumite puncte de vedere sunt mai vulnerabile decât cele prin inducţie. La cele electromecanice se vede o intervenţie, care se face mecanic. La cele electronice se intervine în formă de „hacker”, aproape invizibilă. Din acel moment am intrat într-o nouă dimensiune. Dar nu vrem să le dăm idei şi altora! Dar colaborăm foarte strâns cu Poliţia, avem acţiuni comune, chiar preventive, pentru a evita aceste chestiuni iar mesajul noatru este că nu ne predăm împotriva acestor fenomene. Dar se practică încă şi metode rudimentare. Nu de puţine ori au fost deschise casetele de alimentare, semnalizate cu „pericol de moarte”, în văzul tuturor! Aceasta cauzează probleme în alimentare celor abonaţi, dar de multe ori, în loc să ne anunte de intervenţia neautorizată în reţea, oamenii ne consideră vinovaţi de calitatea slabă a serviciilor, a energiei care îi alimentează casa. Noi am vrea să ajungem să fim parteneri, pentru că astfel ne va fi mai bine tuturor!

„Acum fiecare casă are aer condiţionat, trei televizoare şi alte gadgeturi ce merg toate în acelaşi timp”

Există o statistică a consumului de energie, la nivel naţional, acum comparativ cu perioada de dinainte de 1989, când funcţiona marea industrie? Cum a scăzut în Argeş, ţinând cont că s-au închis mari combinate precum Arpechim, Rolast etc.
Instalaţiile, aşa cum au fost ele gândite şi proiectate, erau dedicate unor consumatori industriali foarte mari şi foarte puternici şi pentru un consum casnic şi comercial mai redus. Din proiectare, un apartament de bloc era gândit să reziste între 3 şi 5 kilowaţi, ce acoperea un televizor, o maşină de spălat, un fier de călcat şi un aspirator, dar care să nu fie toate în funcţiune în acelaşi timp! Pentru că siguranţa deconecta circuitul dacă instalaţia încerca să absoarbă o cantitate prea mare de curent. Viaţa şi dinamica socială îşi spun cuvântul: coloşii industriali au dispărut ori şi-au redus foarte mult producţia, unele foste mari întreprinderi au devenit un cumul de mai mici consumatori în aceeaşi arie, nevoile la marii consumatori s-au redus, dar instalaţiile continuă să asigure mult mai mult decât se cere.
Pe partea de consumatori rezidenţiali, consumul a crescut. Toată lumea şi-a pus un aparat de aer condiţionat, unii la fiecare fereastră, cu toţii avem în casă un computer, avem trei televizoare, nu unul, ne-am mai luat şi alte gadgeturi care se adună acolo şi mai toate funţionează în acelaşi timp… Şi toate acestea trebuie susţinute de aceeaşi reţea de care am vorbit. Operatorul de distribuţie trebuie să facă faţă marii provocări de a întări reţeaua pentru ca aceasta să suporte toate aceste aparate. Pe celelalte, destinate marilor consumatori, nu le poate dărâma, pentru că nu ştim cum va fi viitorul, poate vor redeveni ce au fost, dar trebuie să le întreţină!
Ca şi consum general, din 1989 şi până acum au fost câteva scăderi masive de consum. Şi la nivel de ţară, dar şi la nivelul Olteniei. Vorbesc de Oltenia,deşi acoperim şi două judeţe din Muntenia, dar ca regiune aşa a fost denumită zona în sistemul energetic naţional, deci nu facem greşeli de geografie. În această zonă a fost o scădere mai accentuată decât în rest. Acum începem să redresăm. Dar nu din zona de industrie, ci din cea de casnic şi comercial. Nu am ajuns la nivelul lui 1989 şi nu cred că vom ajunge curând! Din două motive. Unul: nu văd aşa o dezvoltare imperioasă în zonă. Doi: sunt convinsă că fiecare dintre comsumatorii de nivel casnic şi comercial vor face eforturi să crească eficienţa energetică. Suntem într-un loc destul de codaş pe eficienţă, adică intensitatea energetică este destul de mare pe zona noastră şi există programe care încurajează agenţii economici şi consumatorii să facă investiţii pentru reducerea consumului de energie electrică. Şi de aici, rezultă o micşoare a facturilor. Iar noi, ca şi companie, susţinem aceste eforturi.

Comments

comments

DISTRIBUIȚI