DIN CULISELE CULTURII ARGEȘENE. Primul cvartet de coarde din Piteşti, format din profesori de la Brătianu, cânta pe instrumente create chiar de unul dintre ei

1,114 views

Muzica clasică și-a găsit cu greu un drum propriu la Pitești. Primul cvartet de coarde „made in Piteşti” e înfiinţat abia în anul 1913 de către Remus Macarie şi Constantin Albu, sub acoperișul Liceului „Brătianu”. Erau cadre didactice cu toții: Remus Macarie – profesor de științe naturale, Constantin Albu – profesor de muzică, I. Stănescu-Delar – institutor, tot institutor fiind și Gheorghe Nuțu.

De notat că acest cvartet cânta pe instrumentele realizate de legendarul lutier Macarie, care cânta la vioara întâi; Constantin Albu era la violoncel, G. Stănescu-Delar – vioara a doua, Gheorghe Nuţu – violă. Aceste instrumente de acum un secol, alături de imagini de epocă, sunt de găsit la Muzeul Literaturii ,,Marin Manu Bădescu”  de la Colegiul Naţional ,,I.C. Brătianu” Piteşti.

Prin bunăvoința custodelui muzeului, profesorul și scriitorul Lucian Costache, am constatat că aceste instrumente sunt în stare de funcționare, iar concert-maestrul Mădălin Sandu a cântat pe majoritatea.

Încă mai sper ca aceste instrumente să fie transferate, legal, la Filarmonică, să înființăm cvartetul „Remus Macarie”. Sau, poate mai cinstit, cvartetul „Constantin Albu”. De fapt, cel căruia George Enescu îi scria „prietenului meu, Costică Albu” a menținut vreme de… 50 de ani cvartetul de coarde de la Pitești!

Din 1928, putem vorbi de cvintetul format din Traian Serafim, Alexandru Petrescu, N.N. Bobancu –€ viori, Gheorghe Nuţu – violă, Constantin Albu – violoncel. În 1934, e consemnat sextetul condus tot de Constantin Albu, din care mai făceau parte Gh. Nuţu – violă, Virgil Gheorghe, Radu Vâlsănescu, Nicolae Brânzeu (viitorul compozitor) şi Gr. Popescu Albota.

În anii 1950-1960, Constantin Albu era deja un mit în comunitatea piteșteană, fiind în primele rânduri ale promovării muzicii clasice la Pitești. O viață închinată muzicii (1881-1970). E o performanță în sine să menții un cvartet, în jurul tău, vreme de 50 de ani, dincolo de serviciile aduse muzicii. Pe lângă tonul său grav din cvartet, a mai fost dirijor de cor şi a și înființat societățile corale Freamătul Argeșului, 1923, Carmen, 1926, și Cântarea Argeșului, în 1946.

Comments

comments