După Poliţia Română, Comunitară şi Locală, de la 1 ianuarie 2014 se are în vedere şi înfiinţarea Poliţiei Sociale! Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială va primi atribuţii de control şi va avea drept scop depistarea persoanelor ce reuşesc să fenteze autorităţile şi să beneficieze de drepturi sociale necuvenite, prin verificarea situaţiilor unde există suspiciuni de fraudă sau în urma unor sesizări.

Argeşul, alături de încă 5 judeţe, face parte dintr-un proiect-pilot, finanţat de Banca Mondială, de implementare a noului sistem de lucru. Un prim pas pentru eliminarea celor care primesc beneficii sociale fără să a avea dreptul a fost făcut prin legarea bazei de date a AJPIS cu cea a ANAF. Acum pot fi descoperite persoanele ce primesc, spre exemplu, venitul minim garantat pentru că au declarat pe proprie răspundere că nu au alte venituri si nu posedă bunuri mobile si imobile mai mari decât ce zice legea, dar, de fapt, au şi alte surse de bani, figurând în evidenţele Fiscului. Sau, cazurile celor ce solicită ajutor de încălzire pentru două locuinţe, la fiecare cerere omiţând să o menţioneze pe cealaltă.
„Verificările se fac simplu, pe bază de CNP. Când încercăm să introducem un anumit cod numeric personal, sistemul ne arată că acesta mai e înregistrat undeva, cu altă solicitare! Deocamdată avem acces doar în baza de date a Ministerului Muncii şi în cea a ANAF, dar accesul va fi extins către toate instituţiile. Am şi găsit astfel de cazuri şi am fost nevoiţi, conform legii, să facem plângeri penale împotriva celor care au dat declaraţii mincinoase şi au luat ajutoare necuvenite”, ne-a declarat Elena Grigorescu, directoarea AJPIS Argeş.

Primăriile vor întocmi şi verifica singure dosarele de ajutoare

De la 1 ianuarie, responsabilitatea întocmirii şi aprobării dosarelor de beneficii sociale va intra doar în sarcina Primăriilor. Acestea vor prelucra cererile în noul sistem informatic, ce le va fi furnizat de AJPIS, fără a mai fi nevoite să depună efectiv dosarele la agenţie. „Acum, dosarele se fac la ei, apoi ni le trimit nouă. Noi verificăm solicitările şi actele şi apoi, dacă totul e în regulă, aprobăm dispunerea la plată. De anul viitor, aceste lucruri le vor face funcţionarii din fiecare primărie, fiindcă vor avea acces direct în sistem. Dacă e în regulă totul, nouă ne dau doar OK-ul la plată. Funcţionarii AJPIS, inspectorii sociali, vor rămâne doar cu atribuţii de control. De exemplu, la cele 102 localităţi ale judeţului, fiecăruia dintre cei 10 funcţionari cu statut de controlori dosare îi vor reveni cam 10 primării de supravegheat. Vom verifica dacă dosarele întocmite de primării au fost făcute corect şi, prin sondaj, sau în funcţie de anumite suspiciuni, vom verifica şi modul de acordare a aprobării. Asta pentru că se vor mai putea strecura, totuşi, mici probleme. Spre exemplu, un solicitant declară azi că nu are venituri sau proprietăţi, dosarul i se aprobă, şi mâine devine proprietar pe 10 de hectare, motiv pentru care nu se mai încadrează în regulile ajutorului. Normal că, la prima verificare, el va apărea ca fiind în regulă, dar apoi lucrurile se schimbă! Din câte prevede proiectul, activitatea de control va fi asemănată cu cea a Poliţiei, numai că, în cazul nostru, vom fi Poliţia Socială, ne-a mai explicat directoarea AJPIS Argeş.

 

Comments

comments

DISTRIBUIȚI