SONDAJ. Două treimi dintre profesori consideră că au nevoie de cursuri de perfecționare pentru a preda online. Autoritățile nu au făcut nimic! Un sondaj făcut în rândul cadrelor didactice arată că două treimi dintre profesori consideră că au nevoie de cursuri de perfecționare pentru a putea preda online si aproape jumătate spun că autorităţile nu au ajutat în niciun fel şcoala în perioada pandemiei.

Aproximativ 66,2% dintre cadrele didactice spun că au nevoie de cursuri de perfecţionare pentru a putea preda online, iar 45,7% dintre respondenţi susțin că autorităţile locale nu au ajutat în niciun fel şcoala în perioada stării de alertă, potrivit unui sondaj prezentat de Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret”.

Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret” precizează că rezultatele sunt edificatoare pentru toate zonele și nivelurile de învățământ. Sondajul cuprinde răspunsurile a 8.500 de cadre didactice și a fost făcut în perioada 27 octombrie – 2 noiembrie 2020 pentru a se afla situaţia reală din unităţile de învăţământ în perioada stării de alertă.

Peste 40% dintre repondenți predau exclusiv în sistem online (scenariul roșu), 32,7% în sistem hibrid (scenariul galben) și doar 25% față în față (scenariul verde).

“În condițiile în care autoritățile locale au un rol important în buna desfășurare a activității din unitățile de învățământ, am dorit să aflăm cât de mult s-au implicat acestea în perioada stării de alertă. Doar 54,2% dintre repondenți afirmă că autoritățile locale au venit în ajutorul școlilor. Cele mai multe dintre acestea au asigurat măști de protecție și materiale igienico-sanitare. Sunt însă și destul de multe unități administrativ-teritoriale care au achiziționat laptopuri/tablete pentru cadrele didactice și/sau pentru elevi și care au montat echipamente pentru predarea în sistem hibrid și online (proiectoare, table inteligente, camere web etc.)” precidează Federația.

Deși majoritatea profesorilor care predau în scenariul verde au declarat că li s-au pus la dispoziție materiale de protecție, încă există școli în care prevederile legale nu sunt respectate. Mai exact, 16,8% dintre repondenţi susțin că unităţile de învăţământ nu au pus la dispoziţia cadrelor didactice măşti şi materiale igienico-sanitare.

“Cadrele didactice din şcolile aflate în scenariul verde au spus, în proporţie de 83,2%, că au primit măşti de protecţie şi materiale igienico-sanitare de la unităţile de învăţământ. Totuşi, observăm că sunt foarte multe unităţi care încă nu asigură materialele de protecţie, în condiţiile în care Codul Muncii prevede expres obligativitatea angajatorului de a pune la dispoziţia angajatului aceste materiale. Majoritatea unităţilor de învăţământ (73,3%) este pregătită pentru schimbarea scenariului în cazul în care apar cazuri Covid în şcoală. Cu toate acestea, este îngrijorător că 26,7% din repondenţi spun că nu sunt pregătiţi pentru trecerea în scenariul hibrid/roşu”, mai susţin reprezentanţii Federaţiei.

Peste 60% dintre cadrele didactice spun că unitatea de învățământ nu le-a putut asigura elevilor un dispozitiv pentru învățarea în sistem hybrid.

37% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar au fost obligate să-şi achiziţioneze un laptop/tabletă pentru a putea preda. Totodată, 33% dintre profesorii repondenţi au plătit din propriul buzunar peste 1.000 de lei pentru a putea preda online.

“60% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar spun că școala nu a pus la dispoziție elevilor echipamente pentru activitatea online. De asemenea, 41,7% dintre profesori spun că nu au primit laptopuri/tablete. Grav este că peste 20% dintre respondenți nu au acces la dispozitive pentru predarea online nici măcar în cadrul unităților de învățământ, în cazul că ar dori să predea de la școală”

Sunt cazuri în care mai mulți copii lucrează pe un singur dispozitiv și acela este al unui părinte, care merge și la serviciu.

Intrebați despre eventuale probleme aparute în timpul lecțiilor online, profesorii susțin că cele mai multe dintre problemele semnalate sunt legate de echipamentul folosit și de viteza de internet, mai ales la elevi.

“Sunt cazuri în care mai mulți copii lucrează pe un singur dispozitiv și acela este al unui părinte, care merge și la serviciu. O altă problemă evidențiată de mai multe cadre didactice este absența elevilor și lipsa lor de interes, cu toate că dispun de echipamente performante. Sunt și cazuri în care elevii dau link-ul de conectare persoanelor străine, care intră pe platformă sau fac capturi și le pun pe diverse site-uri de socializare, fără a avea permisiunea cadrelor didactice.” arată concluziile sondajului.

“Pentru a suplini neajunsurile sistemului, multe cadre didactice achiziționează din fondurile proprii materialele necesare în procesul de învățământ. Cretă, markere, planșe și, mai nou, laptopuri și tablete – toate acestea sunt cumpărate de cadrele didactice pentru a-și putea face meseria.” precizează Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret”

Astfel, peste 30% din profesori au fost obligați să cheltuiască peste 1.000 de lei, pe timpul pandemiei, pentru a-și putea exercita profesia. Cei mai mulți dintre aceștia au declarat că și-au achiziționat laptopuri și tablete.

“Cadrele didactice au mai cumpărat maști, dezinfectanți, imprimante, cartușe pentru copiatoare, dar și softuri educaționale. În plus, chiar dacă legislația în vigoare prevede că unitatea de învățământ asigură formarea continuă a cadrelor didactice, sunt mulți profesori care au plătit din propriul buzunar cursuri de perfecționare pentru a putea preda online.” arată concluziile sondajului.

Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret”: Școlile nu au fost pregătite pentru această situație excepțională. Este nevoie urgentă de o analiză la nivelul fiecărei unități de învățământ pentru ca predarea în sistem hibrid și online să funcționeze.

Dintre concluziile sondajului, Federația a subliniat:

– Atât autoritățile locale, cât și cele centrale trebuie să aloce fonduri substanțiale pentru a permite cadrelor didactice să desfășoare un act educațional de calitate și pentru a garanta accesul tuturor preșcolarilor/elevilor la cursuri, indiferent cum se desfășoară acestea – fizic, hibrid sau online.

– Este nevoie de o implicare mai mare a părinților, în special în cazurile în care elevii sunt dezinteresați și refuză să participe la cursuri.

– Este important ca toți elevii și părinții să știe că nu au voie să înregistreze activitatea didactică decât cu acordul profesorului.

Comments

comments