Reducerile de “Black Friday” au început în România în weekendul recent încheiat, dar în multe dintre magazinele online promoţiile sunt valabile şi săptămâna aceasta, în timp ce alţi comercianţi vor oferi reduceri produselor în weekendul care urmează.

În acest sens, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) are câteva recomandări pentru cei care doresc să facă cumpărături pe internet.

ANPC îi sfătuieşte pe cei care cumpără online să se informeze, înainte de achiziţionarea unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţutilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.

Totodată, reprezentanţii ANPC recomandă şi compararea preţurilor pe site-urile care oferă această posibilitate, pentru a afla unde se poate găsi cea mai avantajoasă ofertă.

Potrivit informaţiilor furnizate recent de instituţie, vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc) trebuie să respecte următoarele reguli de fixare şi publicitate a preţurilor:

– orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă.
– pretul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Înainte de încheierea contractului, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site comerciantul informează corect si complet privind:

– datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
– caracteristicile esenţiale ale produsului;
– preţul cu toate taxele incluse;
– cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
– modalităţile de plată şi de livrare;
– perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
– durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
– existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

De asemenea, clienţii sunt sfătuiţi de reprezentanţii ANPC să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. În funcţie de modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări, consumatorul poate avea indicii privind seriozitatea vânzătorului.

Consumatorii au dreptul de a returna produsele cumparate

Cei de la ANPC atrag atenţia consumatorilor că aceştia beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a returna produsele cumpărate, dacă nu sunt mulţumiţi de ele, fără să fie nevoiţi să-şi justifice decizia.

Măsura este prevăzută în cuprinsul OUG nr. 34/2014, act normativ care mai stabileşte că dacă un comerciant nu informează consumatorii privind dreptul de retragere, perioada de retragere va expira la 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de 14 zile. Concret, în cazul în care comerciantul nu a menţionat/informat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor, termenul în care cumpărătorul poate opta pentru acest lucru se prelungeşte cu un an.

Comercianţii trebuie să ramburseze toate sumele primite de la consumator în cel mult 14 zile de la momentul la care consumatorul a anunţat că vrea să returneze produsele, iar rambursarea se face prin aceeaşi modalitate de plată pe care a folosit-o consumatorul la cumpărare, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Cum depuneţi o reclamaţie?

OG nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor stabileşte că orice cetăţean poate adresa autorităţilor şi instituţiilor publice o petiţie, adică o cerere, reclamaţie, sesizare sau propunere formulată în scris ori prin poştă electronică.

Consumatorii au la dispoziţie pe site-ul ANPC mai multe informaţii despre cum se depune o reclamaţie/sesizare, precum şi un formular online în acest sens. Reprezentanţii ANPC subliniază totuşi ca sesizarea să fie depusă de consumatorul persoana fizica doar după ce s-a încercat rezolvarea amiabilă a problemei cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul.

Potrivit informaţiilor publicate de instituţie, reclamaţiile se depun la sediile Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, în funcţie de raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea operatorul economic reclamat şi se fac în nume personal.

Pentru a putea fi soluţionate, reclamaţiile trebuie să fie însoţite de următoarele documente probatorii: factură fiscală, bon fiscal sau chitanţă, contract, certificat de garanţie sau alte documente, după caz.

Comments

comments