Reclamaţiile consumatorilor împotriva comercianţilor vor putea fi rezolvate şi direct de ANPC, nu doar în instanță

684 views

Potrivit unui act normativ care modifică legislaţia privind protecţia consumatorilor, litigiile dintre consumatori şi comercianţi vor putea fi soluţionate şi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, nu doar de instanta sau mediere, cum se întâmpla până acum.

Noile reglementări au fost publicate şi vor intra în vigoare pe 7 septembrie.

Cu ajutorul directivei europene se doreşte eliminarea diferenţelor existente între statele membre în ceea ce priveste sistemele de soluţionare a reclamaţiilor, astfel încât să fie asigurat un nivel optim de protecţie a consumatorilor şi o bună funcţionare a pieţei interne.

Concret, reclamaţiile îndreptate de consumatori împotriva comercianţilor vor putea fi rezolvate şi de către anumite entităţi care aplică proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor, denumite proceduri SAL. Vor fi vizate atât disputele care decurg din contractele de vânzări de produse, cât şi cele de prestări de servicii, în toate sectoarele comerciale, încheiate între un comerciant care desfăşoară activităţi în România şi un consumator rezident în Uniunea Europeană.

Vor fi înfiinţate două centre de soluţionare a litigiilor

Potrivit prevederilor ordonantei de Guvern, va fi infiintata, in cadrul ANPC, o structura responsabila cu derularea procedurilor de solutionare alternativa a litigiilor, care se va afla in subordinea Inaltului Functionar Public. Aceasta va fi impartiala si isi va desfasura activitatea independent de activitatile de supraveghere si control piata.

De asemenea, pentru domeniul bancar, va fi infiintat Centrul de solutionare alternativa a litigiilor din sistemul bancar, iar activitatea acestuia va fi coordonata de un Colegiu de Coordonare alcatuit din cinci membri desemnati, dupa cum urmeaza: un reprezentant al ANPC, unul al Bancii Nationale a Romaniei, unul al Asociatiei Romane a Bancilor, un reprezentant al asociatiilor de consumatori si un al cincilea membru independent, ales de ceilalti patru.

Statele membre UE vor trebui sa faciliteze accesul consumatorilor la procedurile SAL, care sa reprezinte alternative de solutionare a reclamatiilor.

Pentru ca solutionarea litigiilor sa fie posibila si usor accesibila, va fi instituita, la nivel european, o platforma online, denumita SOL. Este vorba de un site gratuit, interactiv, ce va fi disponibil in toate limbile oficiale ale UE.

Prin intemediul acestei platforme, consumatorii vor avea la dispozitie un formular de reclamatie care va fi completat si transmis online, in timp ce comerciantul, in calitate de parte parata, va fi informat in legatura cu reclamatia depusa. In plus, platforma va identifica institutiile abilitate sa solutioneze aceste cereri, denumite entitati de solutionare alternativa a litigiilor (entitati SAL).

Comerciantii vor informa consumatorii cu privire la entitatea sau entitatile SAL de care acestia apartin atunci cand comerciantii se angajeaza sa utilizeze procedurile de solutionare alternativa si le vor comunica inclusiv adresa site-ului entitatii. Nerespectarea acestei prevederi va constitui contraventie si va fi sanctionata cu amenzi cuprinse intre 2.000 si 5.000 de lei.

Comments

comments