Asociația Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM a emis un comunicat de presă prin care anunță că ia notă de decizia Administratiei Fondului pentru Mediu – AFM cu privire la suspendarea lansării programului RABLA ediția 2025.
„Această decizie lovește puternic în piața de autovehicule noi din România, deja într-o cădere puternică (-26% înmatriculări vehicule noi persoane fizice comparativ cu primele 5 luni din 2024), dar mai ales în așteptările cetățenilor români de a-și achiziționa un vehicul nou beneficiind de sprijinul oferit de programul Rabla. Nu în ultimul rând, sunt afectate companiile care produc, vând și distribuie vehicule noi în Romania și care dispun de stocuri importante de vehicule în vederea acoperirii cereri potențialilor clienți, generând astfel costuri suplimentare.
Nu avem claritate cu privire la fundamentele acestei decizii intempestive și este inacceptabilă implementarea acesteia cu doar 24 de ore înainte de startul programului pentru persoanele fizice.
Programul RABLA este eficient atât din punct de vedere al obiectivelor de mediu, prin scoaterea din circulație a RABLELOR și introducerea de vehicule noi, dar mai ales din punct de vedere economic, fiind finanțat din fonduri provenite din certificate verzi (folosite numai pentru programe de mediu).
Totodată, acest program conduce la vânzarea de vehicule noi pentru care se încasează TVA și alte taxe, în raport de 1.5 Lei beneficiu la 1 Leu cheltuit, sume ce se colectează la buget și care pot fi folosite pentru acoperirea tuturor tipurilor de finanțări și cheltuieli.
De asemenea, ne exprimăm ingrijorarea pentru clientii care deja au plătit avansuri sau au demarat contractarea de credite ori chiar au casat vehiculele vechi în așteptarea lansării acestui program.
Sperăm și avem încredere că noul guvern va lua decizia corectă și mult așteptată atât de către companii cât, mai ales de cetățenii României și susținem demararea programului RABLA pentru persoane fizice cât mai curând posibil”, a declarat Adrian Sandu, secretar general ACAROM.
ACAROM speră ca deciziile noului guvern să se bazeze pe consultări cu actorii implicați și să ofere predictibilitate în scopul creării, dezvoltării și sustenabilității business-urilor din România.
Elemente esențiale de context pentru piața auto din România:
• România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto (autoturisme) din UE, respectiv 15.4 ani cu 3 ani mai mult decât media UE (12,5 ani). România este pe locul 3 după Grecia (17.5) și Cehia (16,2 ani).
• 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România in 2024 sunt second-hand.
• Odată cu eliminarea taxei de primă înmatriculare, respectiv anul 2017, procentul autoturismelor second-hand înmatriculate a crescut cu 7%, de la 76% în 2016 la 83% în 2017, urmând apoi o stabilizare la 70% în 2024.
• Peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.
• În perioada 2007-2024 au fost importate ~ 5.3 milioane autoturisme second-hand .
• În cazul în care aceste tendințe se mențin, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în anul 2030, existând premizele ca o data cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme SH sa patrunda in Romania.
• Îmbătrânirea parcului auto creează dificultăți în reducerea emisiilor de CO2 și implicit în atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și direcții care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto.
Despre ACAROM
Înființată în 1996, ACAROM este asociația reprezentativă a sectorului auto din România, cu peste 170 de companii membre printre care: DACIA, FORD Otosan, Horse, Daimler, furnizori de componente auto si servicii, universități tehnice si centre de cercetare.
ACAROM este recunoscută ca asociație a sectorului auto la nivel național, fiind asociație de utilitate publică.
De asemenea, ACAROM are recunoaștere și la nivel european fiind membru asociat al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA (partener de discuție al Comisiei Europene și a Parlamentului European).
Despre sectorul auto România
35 miliarde Euro – Cifra de afaceri
13% – procent din PIB
220.000 – locuri de muncă directe
35% – procent din total export național.