Se schimbă sistemul de impozitare pentru companii şi bănci, iar facilităţile pentru angajaţii din IT şi construcţii sunt eliminate, potrivit proiectului de lege privind noile măsuri fiscal bugetare, publicat astăzi de Ministerul de Finanţe, după ce a fost negociat timp de aproape două luni în coaliţia de guvernare.
Proiectul, pentru care guvernul ar urma să îşi asume răspunderea în parlament, mai prevede reducerea funcţiilor de conducere în sistemul bugetar şi condiţionează acordarea tichetelor de vacanţă de nivelul salariului. Autorităţile cred că noile prevederi vor reuşi să diminueze deficitul bugetar şi să elimine riscul pierderii unor fonduri europene de miliarde de euro.
Prin proiectul de act normativ se instituie un impozit minim pe cifra de afaceri pentru firmele a căror cifră de afaceri depășește 50 de milioane de euro, dar și un impozit suplimentar de 1% din cifra de afaceri pentru instituțiile de credit.
Pentru microîntreprinderi, cota de 1% se va aplica numai acelora care nu depășesc venituri de 60.000 euro și care nu au activități legate de software și tehnologia informației, horeca sau servicii medicale.
Pentru celelalte microîntreprinderi, cota de impozitare va fi de 3%!
Se limitează facilitățile fiscale din construcții și tehnologia informației la venituri de până la 10.000 lei brut lunar pe angajat, pentru ceea ce depășea această sumă fiind datorat impozit.
De asemenea, se prevede acordarea voucherelor de vacanță numai pentru angajații din sectorul bugetar ale căror venituri salariale sunt mai mici de 14.000 lei brut, iar valoarea tichetelor se majorează de la 1.450 la 1.600 lei.
Sunt și modificări în domeniul TVA. Printre acestea, aplicarea cotei standard pentru berea fără alcool sau alimentele cu zahăr adăugat al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 grame la 100g de produs.
În plus, începând cu data de 01 iulie 2024, se propune modificarea cotei de impozit pentru veniturile realizate de persoanele fizice a căror proveniență nu pot dovedită, prin introducerea unei cote de 70%.
Printre măsurile de reducere a cheltuielilor se numără diminuarea cu cel puțin 25% a funcțiilor de demnitate publică de secretar de stat, consilier de stat, subsecretar de stat și a funcțiilor similare, desființarea posturilor vacante și a funcției de șef de birou, creșterea numărului de posturi de execuție necesare pentru constituirea unui serviciu, unei direcții sau unei direcții generale, reducerea ponderii funcțiilor de conducere.