Mirosul morții! Oamenii care se întâlnesc cu moartea în fiecare zi

3,619 views

EROII DE LA DESCARCERARE! Nu de puţine ori auzim expresia „mirosul morţii”. Ei bine, cei care lucrează la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Argeş, serviciul Descarcerare, cunosc foarte bine acest miros. „Omul mort de scurt timp are un miros anume. Nemaiîntâlnit. Şi nu vorbim de mirosul pe care îl simte toată lumea, în cazul unei persoane decedate de câteva zile. Nu. Noi ştim, după miros, de la o distanţă de câţiva metri, dacă într-o maşină implicată într-un accident sunt persoane decedate. Când participăm la accidente cu victime, nu ne iese acel miros din minte câteva zile. De altfel, ni se îmbibă în haine, în păr, în piele. Colegii care sunt în Unitate la întoarcerea noastră din misiune îl cunosc şi ei, ne spun, în funcţie de cum mirosim, dacă am avut morţi sau nu. Probabil este mirosul morţii!”, ne-a spus plutonierul major Daniel Barbu.

„De multe ori, nu mai putem face nimic pentru victime, iar oamenii mor, prinşi între fiarele maşinii”

În curtea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Argeş, de fiecare dată când se dă alarma, plutonierul major Daniel Barbu (44 de ani) şi plutonierul Ionuţ Prioteasa (34 de ani) ştiu că sunetul asurzitor aduce cu el nu doar pericolul, ci şi, de cele mai multe ori, moartea. Cei doi fac parte din echipa de Descarcerare a ISU Argeş, iar misiunea lor este una singură: să scoată dintre fiarele contorsionate sau de sub dărâmături victimele unor accidente grave.
„Descarcerarea, aşa cum funcţionează acum, în cadrul SMURD, a fost înfiinţată în anul 2001. Atunci am primit şi maşinile şi sculele specifice unei astfel de activităţi. Înainte, pentru a scoate o victimă încarcerată, foloseam o rangă, un baros şi un polidisc. Acum avem scule puternice, hidraulice, eficiente. Ce-i drept, trebuie să ai şi o foarte bună condiţie fizică. Un cleşte depărtător cântăreşte 27 de kilograme. În plus, acum intervenim şi la accidentele de muncă, atunci când avem persoane prinse sub dărâmături sau la deblocări de uşi”, ne declară plutonierul major Daniel Barbu, cel care a avut ocazia să se instruiască chiar cu Raed Arafat, cel supranumit şi „părintele SMURD în România”.

Şase morţi într-o secundă

Fiecare intervenţie este o luptă contratimp şi, după cum spun cei doi, dacă nu ai şi un dram de nebunie, nu poţi să faci meseria asta. „Accidentul cu cel mai mare număr de victime a avut loc în urmă cu 9 ani, spre Curtea de Argeş, la Borleşti. Şoferul Daciei era un subofiţer de poliţie. În maşină mai erau alte cinci persoane, rude şi prieteni. S-au lovit de un autocamion încărcat cu pepeni de la Dăbuleni. A fost o culpă comună a celor doi şoferi. Şoferul autocamionului dădea cu spatele să intre într-o curte şi nu s-a asigurat dacă vine cineva din spate, iar poliţistul aflat la volanul Daciei nu a fost atent. Când l-am scos mort dintre fiare, mai ţinea în mână o casetă audio, probabil încercase să schimbe muzica la radiocasetofon, cu puţin timp înainte de impact. A intrat în jumătatea camionului, în şasiu. Impactul a fost atât de puternic, încât şasiul s-a rupt. A fost pentru prima dată când am văzut un şasiu rupt. Toţi cei din Dacie erau încarceraţi şi, din nefericire, toţi morţi. Maşina intrase practic sub camion. Dacă treceai pe stradă, nici nu îţi dădeai seama că a fost un accident, pentru că Dacia nu se vedea de sub camion”, ne-au povestit plutonierii Daniel Barbu şi Ionuţ Prioteasa, despre una dintre dramele de pe şosele care i-a marcat.

„Nu am cuvinte să descriu ce am simţit atunci când am luat în mână dintr-o maşină un picioruş mic al unei fetiţe care încă mai avea cizmuliţa”

De cele mai multe ori, în momentul în care echipa de la Descarcerare coboară din autospeciala cu care ajunge la locul tragediilor, peisajul este cumplit. „Imaginile sunt apocaliptice. Fiare contorsionate, sânge, resturi de corpuri umane şi oameni disperaţi care nu ţipă, ci pur şi simplu urlă după ajutor. În tot acest peisaj, noi trebuie să facem tot posibilul să salvăm victimele“, ne spune Daniel Barbu. Un om puternic dar pe care pare să-l fi marcat pentru tot restul vieţii un accident cu o fetiţă, petrecut în urmă cu patru ani, la Lunca Corbului: „A fost un accident cu un BMW care se izbise de un cap de pod. Maşina se rupsese practic în două, fix pe jumătate, de ziceai că a fost tăiată cu lama. Partea din faţă era un morman de fiare, iar partea din spate zburase în curtea unei case. Când am ajuns acolo, nu înţelegeam de ce am fost chemaţi, pentru că nu vedeam nicio victimă. Ni s-a spus că şoferul, care murise pe loc, fusese dus la morgă, iar soţia acestuia, care se afla în dreapta şi care încă era în viaţă, la spital. Am fost anunţaţi că pe bancheta din spate se mai aflase o fetiţă de şapte ani. Şi ea fusese luată de salvare, însă îi rămăsese piciorul drept între fiare. Ni s-a cerut să acţionăm cât putem de repede pentru a scoate picioruşul şi a-l duce la spital pentru a fi replantat. Nu am cuvinte să descriu ce am simţit atunci când am luat în mână un picioruş mic care încă mai avea cizmuliţa. L-am predat medicilor, care l-au pus imediat într-o cutie specială. Am aflat ulterior că fetiţa a fost salvată şi chiar i-a fost replantat piciorul”.

I-au scos capul de sub tren

Cele mai sângeroase accidente, îngrozitoare chiar şi pentru oamenii care lucrează la Descarcerare, sunt însă accidentele de tren. „În urmă cu câţiva ani, a avut loc un accident de tren la Topoloveni. Şoferul, care conducea un BMW, un bărbat de 40 de ani, nu a stat la coadă, a depăşit coloana şi a fost lovit în plin de un tren – Săgeata Albastră pe trecerea de nivel cu calea ferată. Maşina a fost târâtă 5-600 de metri pe şine. În urma impactului, corpul şoferului a fost aruncat afară din maşină, pe câmp. Omul era, bineînţeles, mort. Fusese decapitat pur şi simplu. Capul i l-am scos noi din mormanul de fiare de sub tren, căci atât mai rămăsese din maşină – o grămadă de fiare”, ne-a povestit Daniel Barbu una dintre scenele de coşmar pe care le vede un angajat ce lucrează la Descarcerare. O scenă înfiorătoare şi o meserie pe care puţini dintre noi s-ar încumeta să o practice.

 

Comments

comments

DISTRIBUIȚI