Doi elevi s-au bătut la şcoală pentru că unul dintre ei a jignit grav şi a discriminat o colegă provenită dintr-o familie de migranți.

Pentru că un coleg i-a luat apărarea, elevul rasist, a sărit la bătaie şi s-a iscat un adevărat scandal. Din păcate, profesorii l-au sancţionat tot pe elevul care a luat apărarea colegei de altă etnie pentru că părinţii elevului rasist sponsorizează şcoala. Din fericire nu a fost decât scenariul unei piese de teatru forum pus în practică de micii actori din cadrul proiectului “Teatru şi Viaţa”.

Este, însă, un scenariu pe care mulţi dintre noi l-am trăit sau am fost martorii unor scene asemănătoare. S-a întâmplat la Iaşi, acolo unde, trupa de teatru a sărbătorit Ziua Internațională a Toleranţei, la Liceul de Informatică “Grigore Moisil”. Micii actori, elevi de la licee din Curtea de Argeş şi București, au jucat în faţa elevilor ieşeni, piesa de teatru forum “Pop-Dance”. Şi ca la orice teatru forum spectatorii au intervenit şi s-au transformat în “actori”, au urcat pe scenă pentru a schimba destinul personajelor şi pentru a da dovadă de spirit civic și a lua atitudine împotriva discriminării. Zeci de elevi spectatori s-au ridicat în picioare şi au aplaudat minute în şir micii actori, exact ca pe marile scene ale lumii…
 

Astfel, peste 100 de elevi de la liceul ieşean au învăţat despre ce înseamnă toleranţa, acceptarea şi integrarea semenilor noştri. Pop-dance este o scenetă despre elevii unei şcoli în care învaţă copii din mai multe categorii sociale şi din mai multe grupuri minoritare . Unul dintre elevi, beizadea de bani gata şi cu părinții care sponsorizează şcoala, este văzut ca opresator, ca un personaj incomod care le face viaţa amară elevilor discriminându-i în cele mai josnice moduri posibile.
 
După ce s-a încheiat sceneta a venit rândul spectatorilor să intervină, să devină “actori” şi să schimbe piesa pentru a schimba, în acelaşi timp, destinul personajelor opresate. Astfel, elevii ieşeni, au urcat pe scenă şi au luat apărarea personajelor discriminate; au încercat să explice de ce ar trebui ca opresatorul să se comporte la fel cu toţi semenii lui care îi sunt egali în drepturi. Elevii ieşeni au demonstrat astfel că îşi cunosc drepturile şi că sunt gata să intervină, ori de câte ori, sunt martorii încălcării acestora. S-au jucat şi câteva scene de teatru statuie.

Finalul a fost unul apoteotic… Elevii ieşeni s-au ridicat şi au aplaudat minute în şir reprezentaţia trupei “Teatrul Opresaților”. Deplasarea la Iaşi a fost, astfel, un adevărat succes ca şi deplasarea la Timişoara sau la Cluj.

Evenimentul a făcut parte din proiectul “Teatru si Viata”, iniţiat de Asociaţia pentru Dialog Intercultural, un proiect finanțat prin granturile Spaţiului Economic European, 2009 – 2014, prin Fondul ONG în România. Urmează ca în luna decembrie “Teatrul Opresaților” să meargă la Bucureşti.

Comments

comments