Jean Dumitrașcu, directorul Filarmonicii Pitești, critică piesa ”Experimentul P.”, ce a avut loc în premieră la Teatrul ”Davila”

311 views

Jean Dumitrașcu, directorul Filarmonicii Pitești, critică piesa ”Experimentul P.”, ce a avut loc în premieră la Teatrul ”Davila”. Festivalul Internaţional al Teatrului de Studio şi de Forme Noi de la Piteşti s-a deschis, sâmbătă seară, la Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti , cu spectacolul „Experimentul P.” de Radu Dragomirescu, în regia lui Alexander Hausvater.

Directorul Filarmonicii spune că ”punerea în scenă a lui Hausvater este o denaturare totală a celor petrecute la penitenciarul în care teroarea a făcut ravagii”. Șeful Filarmonicii a ieșit din sala de spectacol după 30 de minute, și după el, au plecat și alții.

Jean Dumitraşcu, directorul Filarmonicii Piteşti

”O mare decepție, piesa „Experimentul P”, în regia lui Alexander Hausvater! Poate că am citit eu prea mult despre ce a însemnat reeducarea prin tortură, despre care am și scris, nu știu. Cert este că am mers la teatru după ce am citit cele spuse de Radu Dragomirescu, autorul textului: ,„Spectacolul este inspirat de cazul real al Experimentului Piteşti, care a avut loc între 1949-1952 şi în care s-a încercat crearea unei instituţii de reformare a naturii umane. M-a interesat impulsul utopic care vede ca posibilitate reală spălarea pe creier şi construirea unui om nou care la rândul lui să spele pe creier alţi oameni. Piesa urmăreşte povestea unui tânăr selectat într-un experiment de acest tip. Mă interesează felul în care bunele intenţii pot aduce rezultate dezastruoase”.

Din punctul meu de vedere, punerea în scenă a lui Hausvater este o denaturare totală a celor petrecute la penitenciarul în care teroarea a făcut ravagii. Nu am rezistat decât 30 de minute, după care am ieșit din sala de spectacol, arhiplină. Au mai plecat și alții… Publicului i-a plăcut, dar probabil a fost aplaudat îndelung jocul actorilor, remarcabil. Spectacolul e viabil, cu o singură condiție: să nu se mai spună că e inspirat de Experimentul Pitești – reeducarea prin tortură!”, precizează directorul Filarmonicii Pitești.