În anii ’30, pe drumurile argeşene circulau Fordul, Chevroletul, Peugeotul şi Cadillacul

1,264 views

RETRO În decembrie 1931, în Argeş erau înmatriculate 211 automobile, plus câteva zeci de motociclete, camioane şi autobuze.

Cel mai des erau întâlnite însă maşinile americane, care dominau, de fapt, piaţa auto din România interbelică. Deşi a trecut aproape un secol, perioada interbelică rămâne cu farmecul său inegalabil. A fost perioada de emancipare culturală, marcând o schimbare a moravurilor şi a modei. A fost epoca apariţiei jazz-ului şi a romanţelor, când s-au dezvoltat cu adevărat arta cinematografică, teatrul de stradă şi radioul.

Nu în ultimul rând, perioada interbelică a fost una de boom pentru dezvoltarea automobilului. Inclusiv în Argeş, unde, în decembrie 1931, erau înmatriculate 211 automobile. Dacă la început doar protipendada vremii îşi permitea un automobil – fie că ne referim la reprezentanţii Casei Regale, oamenii politici sau la cei de cultură – în timp, acesta a fost accesibil şi altor categorii sociale. În Bucureştiul interbelic, pe Calea Victoriei şi Bulevardul Magheru existau, potrivit cronicilor vremii, cel puţin 40 de firme de automobile străine care aveau sedii şi expoziţii de maşini pentru vânzare, printre care se numărau Alfa Romeo, Lincoln, Ford, Cadillac, Chrysler, Lancia, Dodge, Renault, Mercedes, Mathis, Studebaker, Buick sau Peugeot. Ba, mai mult, compania americană Ford a deschis în Floreasca, în perioada interbelică, o linie de asamblare a „turismelor” destinate special pieţei româneşti, maşini mici, turisme, cu 6 sau 8 cilindri. Multe dintre ele erau folosite ca taxiuri, însă o mare parte au fost cumpărate de instituţiile publice, companiile private sau particularii mai înstăriţi, care îşi permiteau un automobil.

Prefectura Argeş avea un Buick şi un Chevrolet, iar Serviciul Sanitar folosea un Ford

Direcţia Judeţeană Argeş a Arhivelor Naţionale, condusă de dr. Dan Ovidiu Pintilie, este în posesia a numeroase documente, aparţinând Poliţiei Piteşti, în special Serviciului Circulaţie, dar şi a altor instituţii de la acea vreme, care oferă date semnificative despre mărimea parcului auto din anii ’30 şi a reglementărilor valabile în ceea ce priveşte circulaţia pe drumurile publice, inclusiv liste ale proprietarilor de automobile din Argeş.
Astfel, la cererea Ministerului de Resort, Poliţia Piteşti, ca şi celelalte unităţi specifice din ţară, au întocmit „Tablou de toate automobilele din acest judeţ de diferite categorii care se află în circulaţie până la data de 31 decembrie 1931”. Ca număr, la vremea respectivă în Argeş erau înmatriculate 313 maşini cu motor, dintre care 211 turisme, 8 camioane, 24  de camionete, 50 de autobuze şi 20 de motociclete.
Printre proprietari se numărau atât instituţii ale statului, cât şi particulari. Astfel, Prefectura Argeş avea două maşini, un Buick şi un Chevrolet. Serviciul Tehnic al judeţului avea la dispoziţie tot un Buick, iar Serviciul Sanitar folosea un Ford. La Serviciul Veterinar Argeş se achiziţionase un Oldsmobil, iar Direcţia Silvică Piteşti era posesorul unui autoturism dintr-o marcă acum necunoscută, Nasch. Şi firmele private care îşi desfăşurau activitatea în judeţul nostru îşi cumpăraseră automobile. Banca Ţărănească avea un Fiat, Banca „Unirea Argeşenilor” – Fiat, iar Ţesătoria avea atât camioane, marca Fross Basing, cât şi un autoturism Peugeot.  

Armand Călinescu avea un Crysler, iar familia boierilor Budişteanu din Budeasa, un Fiat şi un Cadillac

În ceea ce priveşte persoanele private din judeţ, acestea aveau o varietate de mărci şi modele. Primul ministru al României, Armand Călinescu, este înregistrat în Argeş, în decembrie 1932, ca fiind posesorul unui turism Crysler, în timp de familia Budişteanu din Budeasa, una de binecunoscuţi moşieri argeşeni, avea două maşini: D.A. Budişteanu conducea un Fiat, în timp ce soţia sa, Olga Budişteanu, deţinea o maşină de lux – Cadillac.
Petre Moţoescu din Richiţelele de Jos poseda un turism Trimph, D. Hociotă din Sălătrucu un Noseh, Marin Haiducu din Corbi un Ford, doctorul Mihail Petrescu din Stolnici un Chrysler, Filip N. Gheorghiu din Ungheni un  Dodge, iar piteşteanul Hristu Tefas – o camionetă Dodge.
După localitatea de reşedinţă a proprietarilor, harta automobiliştilor argeşeni de la 1931 cuprinde şi localităţi precum Poiana Lacului, Căteasca, Deduleşti,Cotmeana, Corbi, Humele, Recea, Stolnici, Teiu, Ungheni, Costeşti, Negraşi, Izvoru, Sălătruc, Hârseşti şi  Băiculeşti, Curtea de Argeş şi Câmpulung.  

Buick, Ford, Chevrolet şi Peugeot, maşinile cel mai des întâlnite pe drumurile argeşene

Potrivit documentelor de la arhivă, cele mai întâlnite mărci erau cele  americane, dar şi francezii aveau deja cele trei companii care există şi azi: Peugeot, Citroen şi Renault, destul de bine poziţionate pe piaţa automobilului argeşean. Ca număr, predominau Buick, Ford, Fiat, Dodge Brothers, Chevrolet, Crysler şi Peugeot, dar pe drumurile argeşene circulau şi automobile precum Oldsmobil, REO, o marcă ce era folosită mai mult pe taxi. Pe listă apare chiar şi un Bentley, dar nu ca maşină de lux, ca în zilele noastre, ci o camionetă de transport marfă.

Comments

comments

DISTRIBUIȚI