Elie Carafoli şi istoria primului avion românesc fabricat la IAR Braşov

306 views

Marele savant român Elie Carafoli s-a născut în anul 1901, în Grecia, în oraşul Veria, aproape de Salonic.

Într-o vreme în care aviaţia se afla abia la începuturile ei, Elie s-a remarcat prin studiile sale asupra profilelor aerodinamice, dintre care unele au fost chiar denumite ulterior “profile Carafoli”. S-a implicat în realizarea “Cuvei Toussaint-Carafoli”, instalaţii premergătoare actualelor “tunele aerodinamice” în care se puteau studia forţele care apar în cursul deplasării printr-un fluid, inclusiv aer.

Carafoli nu a fost însă doar un teoretician al aerodinamicii. Înpreună cu inginerul francez Lucien Virmaux, el proiectat avionul CV-11 (Carafoli-Virmaux), primul avion românesc fabricat la uzinele IAR Braşov. Era un monoplan, monoloc, cu aripă plasată în poziţie joasă, o soluţie constructivă a cărei utilizare s-a generalizat ulterior, în toată lumea. Aparatul (FOTO) era prevăzut cu tren de aterizare fix, care, pentru scăderea frecării cu aerul care se dezvolta în cursul zborului, era protejat de carene proiectate cu forme aerodinamice. Structura de rezistenţă era confecţionată din lemn tratat chimic, dar conţinea şi elemente din duraluminiu. Proiectat şi construit pentru a deveni un aparat de luptă, avionul CV11 putea fi dotat cu două mitraliere Vikers cu un calibru de 7,7 milimetri, amplasate lateral faţă de motor, care erau astfel realizate încât aveau posibilitatea de a executa foc prin câmpul elicei.

Contribuţiile aduse de Carafoli la dezvoltarea ştiinţei aeronautice mondiale i-au fost recunoscute adeseori, atât pe plan naţional cât şi în lumea ştiinţifică mondială. În 1948 a fost numit membru titular al Academiei Române. Iar din 1961, i s-a acordat conducerea “Comisiei de Astronautică” de pe lângă Academia Română. În plus, el a fost membru titular al Academiei Internaţionale de Astronautică, vicepreşedinte al Federaţiei Internaţionale de Astronautică, între 1965 şi 1967, preşedinte în exerciţiu, între 1968 şi 1969, al Federaţiei Internaţionale de Astronautică. În plină glorie, Carafoli a fost inclus, în deceniul şapte al secolului trecut, printre cei 35 de membri de onoare ai Societăţii Regale de Aeronautică.

AVIONUL IAR CV 11. Proiectat de Elie Carafoli şi Lucien Virmoux, aparatul a fost construit, în variantă experimentată la IAR Braşov. Primul său zbor a avut loc în anul 1930. Deşi acest avion nu a apucat să intre în producţie de serie, soluţia constructivă de monoplan cu aripă joasă a fost adoptată ulterior în toată lumea.

Elie Carafoli a redactat în perioada 1949-1952 cunoscutul ”Tratat de Aerodinamică”, apoi un alt celebru tratat, ”Aerodinamica vitezelor mari”.

Devine membru titular al Academiei Române la 12 august 1948, iar în perioada 1966-1983 este preşedinte al Secţiei de Ştiinţe Tehnice a Academiei Române.

A fost distins cu numeroase premii şi medalii: premiul ”Louis Bréguet” (1927), ”Medaille d’Honneur” (1928), diploma ”Paul Tissandier”, conferită de Federaţia Internaţională de Aeronautică din Paris (1956), medalia ”Karl Friedrich Gauss” conferită de Societatea ştiinţifică Braunschweig din R.F. Germania (1970), medalia ”Apollo-11”, decernată de NASA (1970) ş.a.

Comments

comments