De ce există la trecerile la nivel cu cale ferată Crucea Sfântului Andrei în formă de X

Cel mai important semn, prezent la toate trecerile la nivel cu calea ferată, este „Crucea Sfântului Andrei”. Aceasta ocupă un loc fruntaș în codurile rutiere europene.

Numele său provine de la forma Crucii care a fost utilizată, potrivit tradiției, la torturarea și uciderea Sfântului Andrei. A fost răstignit cu capul în jos și a cerut să i se facă o cruce de formă diferită decât cea a Mântuitorului, pentru că nu s-a simțit vrednic să fie răstignit pe o cruce (de formă latină), așa cum Învățătorul său a fost răstignit.

Astfel a fost schingiuit până la moarte pe o cruce în formă de X făcută din lemn de măslin, cunoscută drept Crucea Sfântului Andrei, simbol al umilinței și pătimirii.

În urmă cu sute de ani, aceste cruci erau puse de către creștini la intersecţiile drumurilor. După apariţia căilor ferate, mai multe ţări europene au adoptat acest semn de avertizare pentru conducătorii auto.

Semnul crucii Sfântului Andrei ne transmite faptul că învățătura creștină propovăduiește biruința învierii asupra morții, că trebuie să fim vigilenți, să păstrăm privegherea, să fim atenți, pentru a ne păstra viața.

Fie că este vorba de un semn galben, în X, fie că este vorba de unul mai nou, vopsit în alb și roșu, semnificația acestuia este extrem de importantă. Și anume, că traficul feroviar are prioritate.

Sfântul Andrei, Ocrotitorul României, este cunoscut și drept „cel dintâi chemat” (la apostolie). L-a însoțit pe Iisus Hristos prin Țara Sfântă. A fost martor la botezul Său, la minunile pe care Le-a făcut, dar și la chinurile și umilințele la care a fost supus. Fratele Sfântului Petru, pescari amândoi, Sfântul Andrei a ajuns să predice Evanghelia în ținuturile dintre Dunăre și Marea Neagră, unde i-a creștinat pe strămoșii noștri geto-daci.

În februarie 1997, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe l-a proclamat drept Ocrotitorul României.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here