Cum alegem cel mai bun contract la energia electrică. Încă din prima zi a acestui an, în România a avut loc liberalizarea pieței la energia electrică.

Astfel, de la 1 ianuarie 2021, prețul electricității este stabilit în mod concurențial, fără intervenția statului, în funcție de cerere și de ofertă.

Acum, toți consumatorii casnici, indiferent de localitatea din care provin, au libertatea de a-și alege atât furnizorul preferat, cât și oferta care li se potrivește cel mai bine, la un preț competitiv.

Concret, aceasta înseamnă că până la 1 iulie 2021, aproximativ șase milioane de români sunt nevoiţi să încheie un nou contract de furnizare a energiei electrice pentru a plăti un preț corect.

Am mai trecut printr-un proces similar anul trecut, când de la 1 iulie a fost liberalizată piața gazelor naturale.

Practici comerciale incorecte ale furnizorilor de energie

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie și cea pentru Protecția Consumatorilor au descoperit că furnizorii de energie se folosesc de practici comerciale incorecte la încheierea noilor contracte cu consumatorii casnici.

Mai mulți furnizori au fost amendați, iar verificările ANRE și ANPC continuă pentru a pune capăt acestor metode defavorabile pentru clienți, a anunțat recent,  ministrul Energiei, Virgil Popescu.

El a explicat că Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor face un control la nivel național în fiecare județ, astfel încât nu va fi omis niciun furnizor.

Prezentă la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină (RRA), Silvia Vlăsceanu, director general al Federației Asociatiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), a explicat că aceste controale reprezintă un avertisment pentru toți furnizorii din piața de energie, atât pentru cei consacrați, cu portofolii considerabile de clienți, cât și pentru jucătorii care au intrat recent pe piața.

“Controalele autorităților au început cu furnizorii mari, care nu au fost neapărat sancționați pentru practici incorecte. Sancțiunile ANRE au vizat mai degrabă respectarea reglementărilor pe care autoritatea le-a emis în ultima perioadă,  începând cu depășirea termenelor în care s-au trimis anumite informări, sau alte încălcări,  probabil și pentru a fi un semnal pentru furnizorii mici, concurențiali, un semnal pentru întreaga piață. A fost un avertisment.  Până la urmă este vorba despre respect și corectitudine față de consumatori. Este necesar să fim corecți în relația contractuală cu consumatorii casnici si noncasnici”.

Interesul consumatorului: preț mic și eficiență energetică

În  această perioadă în care consumatorii au posibilitatea să aleagă un contract de energie adaptat cerințelor fiecăruia, este esențială informarea cu privire la clauzele pe care furnizorii le stipulează în contract.

În afară de acest aspect al clauzelor contractuale, interesul consumatorului trebuie să vizeze două direcții: obținerea unui preț cât mai scăzut la factura de energie electrică  și apoi eficiența energetică.

“Consumatorul casnic își dorește o factură mai mică. El trebuie să se uite la cât plătește lunar și  dacă i-a scăzut factura, înseamna că a făcut o alegere bună. Pe de altă parte și el,  consumatorul,  poate să aplice măsuri care să-i reducă factura. Aici, România nu este, din păcate, pe un loc fruntaș privind eficiența energetică. Dar încet, încet, putem să ne educăm cu ceea ce înseamnă eficiența energetică atunci când ne alegem de exemplu, aparatele eletrocasnice. Le putem alege pe cele cu consum redus de energie. Consumatorii trebuie să urmărească două direcții: obținerea unui preț cât mai scăzut la factură și apoi eficiența energetică. Dacă le îmbunătățim pe amândouă,  ajungem la o factură care să ne placă“, a punctat Silvia Vlăsceanu.

Cum ne informăm corect

Prima și cea mai sigură sursă de informare privind un nou contract la energie electrică este site-ul oficial al ANRE, unde există și un comparator de prețuri.

Apoi, site-ul oficial al furnizorului cu care ai deja un contract semnat, site de unde poți afla ce oferte concurențiale  noi are și, dacă te interesează, poți solicita informații despre noile tipuri de contract pe care ți le poate oferi.

“ANRE a pus la dispoziție un comparator de prețuri și a fost preluat și pe site-ul Consiliului Concurenței. O altă metodă de a te informa este de la furnizorul actual cu care ai deja o relație contractuală. Poți intra pe site-ul lui și poți vedea dacă, comparativ cu contractul pe care îl ai, nu cumva au apărut contracte  mai bune și ai dori să continui cu același furnizor. Poți să le analizezi și să i le soliciți, fie adresându-i o solicitare on-line, fie telefonic. Poți solicita informații despre tipurile de contracte pe care ți le poate oferi, în funcție de cât consumi, sau de obiceiurile de consum: poți consuma mai mult noaptea, atunci când prețul la energia electrică este mai mic”, ne sfătuiește directorul general al Federației Asociatiilor Companiilor de Utilități din Energie.

Cei care nu au acces la internet sau persoanele care nu știu să folosească un computer, în special cele din mediul rural, pot solicita ajutor telefonic la ANRE, pot cere oferte furnizorilor tot prin telefon, sau pot cere ajutorul autorităților locale.

Cum alegem o ofertă bună la un preț rezonabil

În primul rând, suntem sfătuiți să consultăm factura, iar dacă în colțul din stânga scrie “furnizare pe piața concurențială” înseamnă că furnizorul tău de energie este deja pe piața concurențială.

În acest caz, consumatorul poate rămâne la același furnizor și nu este necesară schimbarea contractului, decât în cazul în care speră să negocieze un preț mai bun.

Dacă furnizorul nu a trecut la piața concurențială, atunci consumatorul  trebuie să schimbe contractul pentru a trece pe piața concurențială, până la 30 iunie.

Furnizorii au anunțat că, pâna la sfârșitul  lunii iunie, vor acorda reduceri, în sensul că vor calcula facturile la prețul dintr-o ofertă concurențială, pe care o vom primi în plic.

De fapt, odată cu factura la energie, consumatorii vor primi un plic cu trei variante din care pot alege, explică Silvia Vlăsceanu.

“Prima este prețul pentru serviciul universal, apoi o ofertă concurențială comparabilă cu ceilalți furnizori la tarif monom (doar prețul energiei, fără celalalte taxe: cogenerare, certificate verzi, accize și TVA). A treia ofertă este o altă ofertă concurențială pe care furnizorul a considerat că este bine să o aducă la cunoștința consumatorului. Dintre cele trei oferte, consumatorul trebuie să bifeze oferta care i se pare cea mai bună din toate punctele de vedere”.

Ceea ce este important să știm când alegem dintre cele trei oferte, este că nu există cel mai mic preț, ci este vorba despre alegerea prețului corect în funcție de tipul de consum pe care îl avem și de profilul nostru de consumator.

În afara prețului la energie, este bine să ne uităm și la celelalte facilități: revizii la instalația electrică, modalitățile de plată a facturii sau modul de emitere a facturii, având în vedere că facturile venite prin poștă generează costuri mai mari decât cele emise on-line.

“Se poate opta pentru o ofertă care conține și servicii suplimentare: o revizie la instalația din casă, o asigurare a locuinței, o citire la două luni a contorului și nu la șase luni. Fiecare își poate alege cea mai bună ofertă, în funcție de propriile exigențe față de furnizor. Putem să ne gândim ce ne pune la dispoziție furnizorul. De exemplu, cum putem primi facturile: on-line, în plic, la două sau la trei trei luni. În cazul facturilor în plic, costurile vor fi mai mari. Apoi ce canale de plată ne pune la dispoziție: la bancă, pe site-ul lor, la oficiul poștal. Este foarte important pe ce perioadă este valabilă oferta. Dacă este valabilă doar șase luni, după această perioadă ne pomenim că putem avea cu totul alt preț. Trebuie să citim aceste clauze”.

Este important de asemenea, să stabilim ce obiceiuri de consum avem, pentru a alege oferta potrivită.

“Sunt furnizori care au venit cu oferte diferențiate zi/noapte sau oferte pentru zilele de week-end. De exemplu, prețul energiei noaptea este mai scăzut și putem opta pentru această variantă,  dacă punem mașina de spălat noaptea. Trebuie să ne adaptăm cererea noastră și să știm să cerem furnizorului o ofertă care să ni se potrivească nouă”.

O soluție care avantajează consumatorul din punct de vedere al costurilor, ar fi ofertele care conțin servicii asociate: energie electrică și gaze naturale.

“Poate fi o ofertă combinată energie electrică cu gaze naturale. Dacă furnizorul face o ofertă combinată vei avea costuri asociate mai mici: o singură factură, citirea contoarelor o singură dată. Poți cere citirea la trei luni și costurile facturii tale vor fi mai mici”, spune Silvia Vlăsceanu.

Ea ne mai sfătuiește să fim atenți și la clauzele de reziliere.

“Mai este o clauză care ar putea apărea în unele contracte: ce se întâmplă dacă eu, consumator, reziliez contractul înainte de termen? Eu, consumator, am dreptul acesta. Îl informez cu 21 de zile înainte și schimb furnizorul, dar s-ar putea să am în contract o clauză care specifică  ce se întâmplă dacă reziliez înainte de data expirării contractului. Atenție să nu am o clauză penalizatoare“.

Recomandarea specialiștilor este să citim cu atenție contractul de la început până la sfârșit, chiar dacă uneori este prea lung, stufos sau plictisitor.

Ce se întâmplă dacă nu alegi un furnizor până la 30 iunie

În cazul consumatorilor care nu optează pentru un nou contract de energie electrică, vor fi trecuți la prețul de serviciu universal, care va fi un preț mai mare.

Silvia Vlăsceanu recomandă consumatorilor nehotărâți  să opteze în primă instanță pentru una dintre cele trei opțiuni primite acasă de la furnizorul actual de energie și pe parcurs pot decide dacă vor schimba sau nu furnizorul.

“Recomand să opteze acum din cele trei oferte  pe care le-au primit, să bifeze una din oferte, eventual oferta concurențială. Și trimit înapoi plicul către furnizor. Este un prim exercitiu de alegere a furnizorului , alegem o ofertă, chiar dacă nu-l schimbăm“.

Racordarea clienților casnici la rețelele de interes public va fi gratuită

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei a aprobat saptămâna trecută un pachet de ordine privind racordarea clienților casnici la rețelele electrice de interes public și la sistemul de distribuție a gazelor naturale.

Astfel, racordarea este gratuită pentru consumatorii casnici, finanțarea lucrărilor fiind asigurată de către distribuitori.

Pentru executarea lucrărilor, distribuitorii vin cu operatori economici agreați de ANRE.

Dar și beneficiarul își poate alege operatorul economic, însă va achita el costurile racordării.

În acest caz, distribuitorul va rambursa costurile într-un termen de 5 ani.

Silvia Vlăsceanu, director general al Federației Asociatiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), își exprimă rezerva în privința acestei măsuri și consideră că aceste costuri se vor regăsi ulterior în tarifele pe care le vom plăti cu toții la energie.

„Este o veste bună în esență, dar eu aș fi puțin rezervată, pentru că aceste costuri vor fi regăsite  în tarife si le vom plăti toți, chiar dacă, la rândul nostru, le-am mai suportat odată. Pe de altă parte, această prevedere este valabilă și pentru consumatori noncasnici, care sunt pe o piață concurențială. Deci ei vor primi această gratuitate dar sunt în concurență cu producători care și-au plătit și care înglobează în costul serviciilor lor aceste racordări. De fapt, socializăm la nivel național cu prea multă ușurință aceste costuri și plătim de două ori, unii dintre noi. Costurile se vor regăsi în tarife și nu e chiar gratuit”.

De altfel, influența politică asupra noilor  reglementări din domeniul energiei este una majoră, spune Silvia Vlăsceanu, care opinează că politicul ar trebui să țină cont de părerea specialiștilor atunci când face asemenea reglementări.

“Influența politică este imensă, prin legile pe care le fac,  asupra întregii piețe de energie electrică și gaze naturale, așa cum este și legislația privitoare la  racordări.  Politicul ar trebui să asculte si de specialiști atunci cand face asemenea reglementări”.

Comments

comments

DISTRIBUIȚI