Din această săptămână, românii pot obține actele de stare civilă în format digital. Românii mai scapă de niște cozi, pentru că a fost pusă în practică inițiativa care permite eliberarea în format digital a actelor de stare civilă: certificat de naștere, căsătorie, divorț sau deces.
Înregistrarea se face exclusiv online și doar în caz de forță majoră actele vor fi completate manual. Cei care își doresc actele în format fizic pot, însă, solicita acest lucru.
Cătălin Giulescu, director Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor: „Ne putem prezenta acum în orice oficiu de stare civilă, indiferent de locul unde a fost înregistrat evenimentul de viață și mai avem un portal pentru cetățean, unde cetățenii își pot crea un cont și pot interacționa cu funcționarii, digital. Este necesară o singură dată în viață, o primă prezență în ghișeu, pentru validarea contului. Certificatul digital are aceleași funcții, poate fi utilizat oriunde pe glob”.
Proiectul a inclus digitalizarea a 19.000 de volume de registre de stare civilă, cuprinzând 8 milioane de acte înregistrate între 1921 și 2020.
Au fost interconectate si operaționalizate toate cele 3.188 de unități administrativ-teritoriale din România, reprezentând municipii, orașe, comune. Fiecare instituție va putea să ia de acolo datele fiecărui cetățean pe baza CNP-ului.
În urmă cu două săptămâni, a început, la nivel național, și emiterea cărților de identitate electronice.