Casa de Pensii Argeş: Noutăţi privind acordarea ajutorului de deces, potrivit noii legi a pensiilor

Conducerea Casei de Pensii Argeş, reprezentată de directorul executiv Aida Enache și directorul pentru stabiliri pensii Liliana Pandele, a organizat azi o nouă conferinţă de presă pentru a prezenta noutăți din Legea pensiilor care a intrat in vigoare în această lună.

În afară de modul de stabilire și acordare a pensiilor din sistemul public, noua lege aduce modificări și în cazul altor drepturi de asigurări sociale cum ar fi ajutorul de deces sau biletele de tratament balnear.

Noutăți privind acordarea ajutorului de deces, potrivit noii legi a pensiilor:

  • Potrivit Legii nr.360/2023, ajutorul de deces se acorda în cazul asiguratului, pensionarului decedat sau al unui membru de familie al acestuia.
  • O noutate constă în faptul că ajutorul de deces se acordă si in cazul decesului persoanei care, in ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă. Aceste prevederi nu se aplica in cazul decesului unui membru de familie, care la data decesului nu era asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii
  • Ajutorul de deces se acorda doar în baza actelor justificative anexate in susținerea cererii de acordare, care reprezintă documente de identificare ale solicitantului, calitatea sa cat si documente justificative din care sa rezulte ca a suportat cheltuielile cu înmormântarea
  • Spre deosebire de legea veche, in noua lege a fost introdusa posibilitatea ca ajutorul de deces sa fie acordat si persoanelor juridice, în speță „serviciilor de pompe funebre”, cu precizarea ca in aceasta situație plata ajutorului de deces se va efectua doar prin virament bancar. În situația persoanei juridice, dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces se face doar cu înscrisuri (de exemplu, factura). Nu se poate face dovada cu declarație pe proprie răspundere!
  • O alta noutate este în cazul decesului șomerilor: până la noua lege, ajutorul de deces se platea de catre Agentiile Judetene de Somaj, dar in prezent competenta platii revine caselor de pensii. Deci, a fost eliminate competenta Agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene privind plata ajutorului de deces.
  • Modelele de cereri pentru acordarea ajutorului de deces sunt cele prevazute in anexele la Normele de aplicare a Legii 360/2023, iar acestea se regasesc pe site-ul institutiei, nefiind necesara deplasarea  beneficiarului la sediul institutiei doar pentru a intra in posesia lor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.