Proiectul Autostrăzii Piteşti – Sibiu a fost subiect de campanie electorală pentru toate partidele aflate la guvernare şi fiecare ministru al Transporturilor a realizat câte o planşă proprie cu schiţe. Trecând peste faptul că nimeni nu a construit, până acum, un kilometru din autostrada cu pricina, nici măcar de respectivele desene nu mai era nevoie. România a avut, încă de pe vremea lui Ceauşescu, un masterplan de construcţie de autostrăzi, realizat în 1967. Un program foarte bine făcut de inginerii Institutului de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA), dovadă că după atâţia ani şi bani irosiţi degeaba pe schiţe şi proiecte, strategia actuală este identică cu cea de acum 46 de ani. Primele studii care vizau o reţea de autostrăzi în România au fost realizate de către inginerii IPTANA în perioada 1967-1970, pe baza recensămintelor de circulaţie efectuate în anii 1965 şi 1967-1968 şi au fost cuprinse într-un volum intitulat „Studiu general privind construirea de autostrăzi în România”. A fost prefigurată astfel o reţea de autostrăzi cu o lungime de aproximativ 3.200 de kilometri. În plus, încă din anul 1977 a fost elaborat şi programul european pentru realizarea unei infrastructuri integrate (celebrele coridoare de transport), cu participarea a zece state, printre care se afla şi România, în acest program fiind inclus şi actualul Coridor IV de Transport Pan European: Constanţa – Bucureşti – Piteşti şi Piteşti – Sibiu – Deva – Nădlac.

În urmă cu 45 de ani, Autostrada Piteşti – Bucureşti a fost proiectată pentru o viteză de bază de…140 km/h

În ultima vreme, sub presiunea opiniei publice, dar mai ales a celor de la Dacia, Guvernul Ponta a anunţat că lucrările la construcţia Autostrăzii Piteşti-Sibiu vor demara la sfârşitul anului 2015 cu două tronsoane mari, respectiv pe ruta Piteşti – Curtea de Argeş – Râmnicu-Vâlcea şi Sibiu-Boiţa. Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor, Dan Şova, a făcut publice chiar şi primele planşe ale masterplanului de autostrăzi ce vor fi construite până în 2020, printre ele aflându-se şi Piteşti – Sibiu. Finalizarea masterplanului a fost prezentată ca o mare realizare a ministrului Şova, fără de care Uniunea Europeană nu ar fi alocat banii pentru construcţia autostrăzilor din România. Ce a uitat să spună ministrul Şova este faptul că acest masterplan a fost gândit şi realizat încă de pe vremea lui Ceauşescu. Singura diferenţă între harta lui Şova şi cea a lui Ceauşescu este aceea că actualul ministru a folosit, pentru unele trasee, linii punctate în loc de linii pline şi bineînţeles o grămadă de bani pentru contractul de consultanţă încheiat de Ministerul Transporturilor cu Banca Mondială, în cadrul proiectului pentru punerea în aplicare a noii strategii generale în sectorul de transport şi infrastructură.
În raportul IPTANA de acum aproape cinci decenii sunt prinse şi informaţii preţioase despre viziunea lui Ceauşescu asupra autostrăzilor. Nu mică ne-a fost mirarea să vedem că, pentru autostrada Bucureşti – Piteşti, „elementele geometrice au fost proiectate pentru viteza de bază de 140 km/h”, deşi săraca Dacie 1.110 nici nu putea să ajungă la o asemenea viteză în acele vremuri. Paradoxul zilelor noastre, pe lângă acela că facem autostrăzi cu viteza melcului, este că nici măcar astăzi nu putem circula cu viteza cerută de Ceuşescu.

 

Comments

comments

DISTRIBUIȚI