Instaurarea regimului comunist în România a dus la diminuarea progresivă a activităţii publicitare, mai ales după naţionalizarea mijloacelor de producţie şi a unităţilor comerciale. Totuşi, în anul 1950, ia fiinţă Societatea de Stat pentru Exploatarea Cărţilor Poştale, Ilustratelor, în fapt, un monopol prin care se exercita o cenzură totală asupra tuturor formelor de expresie publicitară. Cinci ani mai târziu, secţia de publicitate a Editurii „Scânteia” se transforma în agenţie de publicitate pentru presă. Astfel, agenţia de publicitate de la „Scânteia” coordona toate reclamele care apăreau în ziarele vremii, „România liberă”, „Secera şi Ciocanul”, „Scânteia tineretului”, „Tânărul leninist” etc.

Reclama comunistă, seacă şi limitată

Lucrurile au „evoluat” de aşa manieră, încât, în anul 1973, se vorbea chiar despre „sistemul reclamei socialiste”. Principalul obiectiv al reclamei socialiste consta în contribuţia sa la structurarea şi formarea unui model raţional al consumului, corespunzător politicii Partidului Comunist. În general, reclama socialistă trebuia să folosească un mod diferit de argumentare faţă de cel folosit de reclama capitalistă; ea trebuia să facă apel, în primul rând, la motivele raţionale de comportare a cumpărătorilor potenţiali şi nu la instinctele elementare ale oamenilor.

De asemenea, reclama socialistă trebuia să fie mai sobră decât reclama capitalistă, pentru a ţine seama, astfel, de importantul ei rol educativ. În afară de faptul că era seacă şi limitată, publicitatea din perioada comunistă nu avantaja pe nimeni, deoarece nu exista o economie de piaţă unde concurenţa să facă legea în rândul reclamelor.

Iată cum era prezentată reclama şi anunţurile publicitare în Argeş, între anii 1960 – 1980, în ziarul „Secera şi Ciocanul” şi cum a ajuns la forţa formidabilă din zilele noastre. Tot în oficiosul comunist argeşean apăreau şi anunţuri în care cetăţenilor li se făcea „educaţie” în ceea ce priveşte consumul exagerat de alimente: „Fiţi cumpătaţi. Nu risipiţi alimentele… Mulţumiţi-vă cu strictul necesar şi gândiţi-vă că alte popoare trec prin dificultăţi pe care mulţi nici nu şi le pot închipui”.

O surpriză pentru piteşteni: berea „Trivale”

„De pe porţile Fabricii de Bere, se revarsă zilnic adevărate fluvii din licoarea atât de apreciată. O cifră este semnificativă: numai depăşirea de plan înregistrată anul trecut este egală cu 7 milioane de sticle”.

Dacia 1.300 cu aer condiţionat

„Doriţi să vizitaţi cât mai multe zone şi trasee turistice? Autoturismul Dacia 1.300 vă oferă această posibilitate, prin calităţile şi caracteristicile tehnice pe care le posedă: vizibilitate perfectă, odihnitor şi confortabil, frâne eficace cu reglaj automat, aer condiţionat şi capacitate mare a portbagajului”.

Complexul turistic „Cornul Vânătorului”

„Deschis în parcul natural Trivale, Complexul turistic „Cornul Vânătorului” oferă vizitatorilor delicioase preparate la grătar, vinuri din podgorii argeşene şi locuri de parcare. Se circulă cu autobuzul numărul 8. Program zilnic între orele 10 – 24”.

Cumpăraţi muşchi ţigănesc şi şuncă presată

Deşi carnea era un lux , în „Secera şi Ciocanul” anunţurile cu preparate din carne de la întreprinderea „Steagul Roşu” Piteşti, abundau în oficiosul comunist.

Noutăţi la „Fortuna” şi “Trivale”

„La etajul 5 de la „Trivale”, au fost unite toate raioanele de încălţăminte, iar la parter au fost mutate cele de sport şi electrice. Încă o noutate: barul de la etajul al IV – lea, nefiind rentabil, a fost transformat în bufet de incintă, la care se pot consuma produse la preţuri mai mici. Şi la magazinul „Fortuna” s-au făcut unele modificări: a apărut un raion specializat în încălţăminte pentru toate vârstele şi cu furnituri de cizmărie”.

Comments

comments