Lansare de carte: 1927-2017, PAROHIA POPEȘTI-TURCEȘTI ȘI COMUNITATEA ORTODOXĂ A COMUNEI SĂPATA, JUDEȚUL ARGEȘ

626 views

Duminică, 12 noiembrie 2017, la Biserica Popești-Turcești din Parohia Săpata Popesti Turcesti a avut loc un eveniment important în comunitatea locală: lansarea volumului “1927-2017, PAROHIA POPEȘTI-TURCEȘTI ȘI COMUNITATEA ORTODOXĂ A COMUNEI SĂPATA, JUDEȚUL ARGEȘ”.

După oficierea slujbei religioase, au luat cuvântul cei doi autori ai cărții, reprezentantul clerului bisericesc, profesorul dr. Sorin Mazilescu și preoți ai comunei. Biserica cea veche s-a dovedit a fi neîncăpătoare, primindu-i, totuși, cu mare drag pe invitații și enoriașii săi.

Am participat astazi, cu mare placere, la o interesanta lansare de carte in comunitatea din Săpata, in biserica satului, carte careia i-am realizat si o recenzie! Felicitari autorilor si celor care au susţinut publicarea acestui volum!

Săpata – istorie și spiritualitate

Semnalăm apariția unui volum care vine să completeze bogata colecție a Argeșului cu privire la studiile monografice, etnografice și religioase.

Intitulat: 1927-2017 –€ Parohia Popești-Turcești și comunitatea ortodoxă a comunei Săpata, județul Argeș, volumul a apărut la Editura Alean a Școlii Populare de Arte și Meserii din Pitești (manager: Elena Iagăr), în 2017, fiind redactact de doi oameni cunoscători ai zonei: pr. George Cătălin Țigău și Viorica Stoica.

Din cuprinsul volumului ne dăm seama că autorii au încercat, în prima parte a lucrării, realizarea unei incursiuni, în timp, pornind de la câteva date generale, așezare, vecini, întindere, a comunei Săpata. Sunt prezentați succint primarii contemporani care au condus comunitatea: Guță Ion, Iordache Leon, Bădescu Cătălin, Stanciu Constantin și actualul edil, Micu Laurențiu.

Din scurtul istoric al comunei Săpata, aflată pe cursul râului Cotmeana, documentele istorice atestă existența localității din timpul voievodului Mircea Ciobanul, 1545-1552 și 1553-1558. Sunt prezentate pe scurt date istorice ale satelor ce compun astazi coumuna Săpata: Lipia, Găinușa, Drăgicești, Popești, Turcești, Dealu Bradului, Bănărești și Mîrțești.

Se face o trecere interesantă spre toponimia localităților componente, toponimul Săpata reprezentând natura terenului pe care s-a constituit așezarea, prin precizarea că este “in loc săpat de ape”.

Monumentele eroilor constituie o altă latură interesantă a lucrării. Sunt prezentate și fotografiate monumentele eroilor din Primul Război Mondial de la Bănărești (1935), Găinușa (realizat de N. Kagheorghis, 1932), Dealu Bradului (N. Kagheorghis, 1933).

Lucrarea se continuă cu partea cea mai aprofundată, parohiile din Săpata: Dealu Bradului (paroh: Popescu Ion Dan), Lipia-Găinușa (paroh: Brebu Marian), Mîrțești (paroh: Dincă Ion Raoul), Săpata (paroh: Popa Gabriel Ciprian) și Popești-Turcești (paroh: George Cătălin Țigău, coautor al volumului prezentat).

Sunt descrise bisericile comunității, anul construcției, intervențiile de consolidare și subzidire care s-au făcut de-a lungul timpului, dar și date despre pictura murală și pictorii care au trecut și marcat picturile religioase de-a lungul vremii. Totodată se face și o incursiune în registrul născuților, botezaților, cununiilor și înmormântărilor, începând cu anul 1926, în parohia Popești-Turcești.
Volumul este completat cu un studiu interesant privind ritualurile locale de trecere cu privire la botez, nuntă și înmormântare. Din lucrurile consemnate observăm că în tradiția locului există credința că cei care se botează în aceași apă (un băiat și o fată) sau care au fost botezați de același naș, sunt frați sufletești, deci nu le este încuviințat a se căsători.

Cu privire la ceremonialul nunții, tinerii locului își aleg drept nași de nuntă pe nașii de botez ai mirelui, aceasta pentru a-i feri de blesteme, iar cele două lumânări nu trebuie să fie alăturate decât după ce cei doi miri vor pleca împreună din biserică. Prin trecerea miresei peste pragul casei în brațe, mirele o ferește de duhurile rele ce s-ar ascunde sub prag. Pragul este în sine simbolul trecerii dintr-o stare în alta, într-o nouă etapă a vieții.

Conform superstițiilor locale, fata care a fost domnișoară de onoare de trei ori nu se mai mărită.
Cu privire la ritualul morții, apa cu care au scăldat mortul se aruncă în spatele casei ca să nu o calce nimeni și nicio vietate cu picioarele, că e păcat, și se ține cada în care a fost spălat defunctul, trei zile, cu gura în jos. Aceasta nu se mai întrebuințează până după înmormântare, “彷iind rău de moarte și pentru alții”・ La streașina casei se pune un caier de lână și o cană de apă. Aceasta se umple în fiecare dimineață timp de șase săptămâni. Oamenii locului spun că vine sufletul și bea.
După prezentarea acestori ritualuri se trece la prezentarea parohiei Popești-Turcești cu ocazia marilor sărbători (Moșii de iarnă, Sâmbetele din Postul Paștilor, Sâmbăta lui Lazăr, Joi Mari, Înălțarea Domnului, Moșii de Vară etc.).

Ultima parte a lucrării aduce în prim-plan construcția noii biserici din Popești-Turcești, începută în anul 2000, aflată astăzi la stadiul de finalizare a acoperișului. Sunt prezentate facsimile din proiectul noii biserici, dar și fotografii care artă stadiile, în timp, ale bisericii ce urmează a găzdui orânduirile creștinești ale localnicilor.

Un volum necesar comunității locale, felicitări autorilor care “Au așezat în slove gânduri sfinte care vor hrăni sufletele însetate de Adevăr” așa cum frumos spunea ÎPS Calinic, Arhiepiscopul Argeșului și Muscelului, în Binecuvântarea cărții.

Dr. Sorin Mazilescu

Comments

comments