ISTORIE LA MOLOZ! Au dispărut clădirile-simbol ale Argeşului şi odată cu ele, şi o istorie de sute de ani

5,972 views

În ultimii 10 ani, în Argeş au fost demolate din temelii mai multe clădiri-simbol ale judeţului, din motive justificate, obiective sau subiective, de la Fabrica de Bere, la Pavilionul Dacia, Gara din Piteşti până la vechea moară din Târgu din Vale… Am făcut o retrospectivă a celor mai importante astfel de clădiri care au dispărut sub ochii noştri şi, odată cu ele, şi o istorie de sute de ani.

Fabrica de Bere. Construită în vremea comunismului, Fabrica de Bere a fost demolată în vara lui 2008, terenul existent aparţinându-le acum celor de la Girexim. Construită în 1969, Fabrica de Bere din Piteşti era cunoscută înainte de privatizare prin sortimentele sale de bere blondă precum Primăvara, Trivale, Club, Costineşti, Voinea, Brădet sau Hercule. Devenită SC Pitber SA după 1990, societatea a continuat să funcţioneze la capacitate maximă şi chiar a fost retehnologizată şi modernizată după ce a fost preluată de către „Ursus”. Din păcate, după expirarea perioadei legale în care erau obligaţi să continue producţia, cei de la SABMiller, compania sud-africană care deţine „Ursus Breweries”, au decis să plece şi să pună lacătul pe poarta Fabricii de Bere, iar apoi să vândă activele deţinute la Piteşti.

Pavilionul Dacia de la Mioveni. Până în urmă cu câţiva ani, toţi şoferii care treceau pe DN73 pe lângă Mioveni se uitau la un simbol al oraşului: pavilionul Dacia. O clădire care practic se confunda cu istoria Uzinei. O clădire care acum nu mai e şi de care le e dor multora… Pe 14 februarie 2009, la ora 15.00, fostul pavilion administrativ al uzinei Dacia de la Mioveni era demolat. Peste 1.000 de persoane au fost prezente atunci la faţa locului, printre aceştia aflându-se şi foşti, dar şi actuali angajaţi. Pavilionul fusese construit acum 39 de ani, în 1973, era format din parter, mezanin şi 8 etaje şi avea o înălţime de aproximativ 50 de metri. Birourile celor aproximativ 550 de salariaţi care îşi desfăşurau activitatea în vechea clădire, au fost mutate într-un alt pavilion nou şi modern. Clădirea a fost demolată prin explozii controlate. Pe locul rămas, a fost amenajată o parcare modernă ce găzduieşte 600 de maşini ale angajaţilor şi nu numai.

Magazinul Trivale. Un magazin-simbol pentru Piteşti, loc de întâlnire şi de cumpărături, era nelipsit de pe vederile cu Piteştiul de dinainte de Revoluţie. Cu o vechime de peste 35 de ani, magazinul a fost închis la sfârşitul anului 2009 şi reabilitat din temelii. În locul său, în august 2010 a apărut Trivale Shopping Center, un aşa-zis „mall” care a strârnit mai multe critici decât păreri pozitive şi singurul centru comercial din oraş şi din România care nu are… parcare. Modernizarea a fost estimată la 6 milioane lei, iar suprafaţa existentă, de 5.895 de metri pătraţi a fost extinsă cu 1.547 de metri pătraţi. Practic, clădirea a fost prelungită cu 5,6 metri pe partea dinspre strada Victoriei şi cu alţi 6,7 metri pe latura perpendiculară dinspre complexul Fortuna.

Moara Piteşti. Pe strada Târgu din Vale erau două dintre cele mai cunoscute clădiri din Piteşti: Moara şi Fabrica de Pâine. Privatizată în perioada de după decembrie ‘89 şi preluată de Vel Pitar, fosta fabrică „Spicul“, care furniza pâine pentru majoritatea argeşenilor, a fost prima rasă de pe faţa pământului. Apoi, după o agonie care a durat câţiva ani, la începutul acestui an a fost demolată şi fosta moară.

Gara Sud. Gara, ce datează din vremea lui Carol I, a fost demolată, locul ei fiind luat de o „surată” de milioane de euro. Clădirea veche de 140 de ani a fost demolată şi înlocuită de o gară ultramodernă, de 11,3 milioane de euro. O investiţie care pare totuşi „bizară” şi cam inutilă, în condiţiile în care traficul de călători cu trenul a scăzut cu 80% faţă de acum 20 de ani. Această gară veche de 140 de ani este singurul exemplu păstrat din seria de clădiri construite în 1872 de consorțiul prusac al antreprenorului Bethel Henry Strousberg. Gara a fost inaugurată la 13 septembrie 1872, odată cu deschiderea oficială a liniei Pitești – București – Buzău. Ce bine ar fi ca, dacă tot ne apucăm să dărâmăm clădiri, să „demolăm” şi ineficientul sistem de management şi de investiţii de la CFR şi să îl revigorăm din temelii, pentru a avea un transport feroviar ca în Vest. Deocamdată, e doar un… vis pe şine.

Comments

comments